Vähähiilisyyden arviointiin liittyvän oppimateriaalin laatiminen
Kauppila, Marika (2025)
Kauppila, Marika
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118830
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli koota ja kehittää vähähiilisyyden arviointiin liittyvä oppimateriaali ammattikorkeakouluopetuksen tarpeisiin. Tavoitteena oli laatia selkeä ja käytännönläheinen kokonaisuus, joka tukee opiskelijoiden ymmärrystä ilmastonmuutoksesta, rakentamisen ilmastovaikutuksista, kiertotaloudesta ja rakentamisen lainsäädännöstä sekä hiilijalanjäljen laskemisesta käytännössä.
Tuotoksena laadittiin PowerPoint-esitys, joka sisältää teoriaa, visuaalisia elementtejä, kuten kuvia ja infograafeja sekä aiheeseen liittyviä tehtäviä. Oppimateriaali käsittelee ilmastomuutoksen perusteita, rakentamisen päästövaikutuksia, uudistunutta rakentamislakia ja vähähiilisyyden arviointia useista näkökulmista.
Sisältöön koottiin keskeiset käsitteet selityksineen. Tällaisia käsitteitä ovat esimerkiksi hiilijalanjälki, hiilikädenjälki, GWP (Global Warming Potential), hiilidioksidiekvivalentti ja elinkaariarviointi. Lisäksi materiaaliin sisällytettiin hiilijalanjäljen arviointiin liittyviä tehtäviä sekä ohjeita CO2data-tietokannan ja ympäristöselosteiden (EPD) käyttöön.
Opiskelijoille suunnattujen teemahaastattelujen perusteella oppimateriaalilta toivottiin erityisesti selkeyttä, visuaalisuutta ja käytännönläheisyyttä. Lopputuloksena syntyi oppimateriaali, jonka pyrkimys on yhdistää teoria ja käytäntö ja olla selkeä ja loogisesti etenevä. Materiaali tukee opiskelijoiden valmiuksia ymmärtää ja arvioida rakennusten ilmastovaikutuksia sekä vastata alan kehittyviin lainsäädännöllisiin vaatimuksiin.
Tuotoksena laadittiin PowerPoint-esitys, joka sisältää teoriaa, visuaalisia elementtejä, kuten kuvia ja infograafeja sekä aiheeseen liittyviä tehtäviä. Oppimateriaali käsittelee ilmastomuutoksen perusteita, rakentamisen päästövaikutuksia, uudistunutta rakentamislakia ja vähähiilisyyden arviointia useista näkökulmista.
Sisältöön koottiin keskeiset käsitteet selityksineen. Tällaisia käsitteitä ovat esimerkiksi hiilijalanjälki, hiilikädenjälki, GWP (Global Warming Potential), hiilidioksidiekvivalentti ja elinkaariarviointi. Lisäksi materiaaliin sisällytettiin hiilijalanjäljen arviointiin liittyviä tehtäviä sekä ohjeita CO2data-tietokannan ja ympäristöselosteiden (EPD) käyttöön.
Opiskelijoille suunnattujen teemahaastattelujen perusteella oppimateriaalilta toivottiin erityisesti selkeyttä, visuaalisuutta ja käytännönläheisyyttä. Lopputuloksena syntyi oppimateriaali, jonka pyrkimys on yhdistää teoria ja käytäntö ja olla selkeä ja loogisesti etenevä. Materiaali tukee opiskelijoiden valmiuksia ymmärtää ja arvioida rakennusten ilmastovaikutuksia sekä vastata alan kehittyviin lainsäädännöllisiin vaatimuksiin.