Kuluttajan itsepalvelun kehittäminen : käyttökokemuksen parantaminen pakettien lähettämisessä
Miettinen, Laura (2025)
Miettinen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921607
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin kaksi uudistettua konseptia nykyisen itsepalvelulähettämisen ongelmien ratkaisemiseksi. Konsepteja varten tutkittiin pakettien lähettämisen itsepalvelun käyttökokemusta ja kuinka sitä voisi parantaa.
Työ toteutettiin perehtymällä pakettien itsepalvelulähettämiseen ja tekemällä siitä tutkimus, jonka lopputuloksena syntyi ehdotus uudistetusta itsepalvelulähettämisen konseptista. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja haastatteluja, joiden avulla selvitettiin kuluttajien ja palveluntarjoajan näkökulmasta haasteita itsepalvelussa, sekä toiveita sen tulevaisuudelle. Tutkimuksessa tehtiin myös vertailuanalyysi ja havainnointia, joiden avulla selvitettiin teknologisia mahdollisuuksia.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että pakettien itsepalvelulähettämisen käyttökokemus ei ole yhtenäinen. Kipupiste oli paketin jättäminen kuljetukseen, jossa toimittiin eri tavalla riippuen siitä, minne paketti jätettiin. Ongelmaksi palveluntarjoajan puolelta selvisi myös pakettien pakkaamiseen liittyvät ongelmat, jotka vaikuttavat pakettien automatisoituun lajitteluprosessiin.
Lopputuloksena tutkimuksen avulla suunniteltiin ensin edistyksellinen versio nykyisestä itsepalvelulähettämisestä, jossa paketin jättämisen käyttökokemus on pakettiautomaatin tyypistä riippumatta sama. Nykyiseen itsepalvelulähettämiseen tuotiin myös AR-teknologiaa helpottamaan pakettiautomaatilla asiointia, paketin koon määrittelyä ja pakkaamista. Lisäksi luotiin futuristinen konsepti, jossa hyödynnettiin pakettiautomaatissa robotiikkaa ja tekoälyä.
Työ toteutettiin perehtymällä pakettien itsepalvelulähettämiseen ja tekemällä siitä tutkimus, jonka lopputuloksena syntyi ehdotus uudistetusta itsepalvelulähettämisen konseptista. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja haastatteluja, joiden avulla selvitettiin kuluttajien ja palveluntarjoajan näkökulmasta haasteita itsepalvelussa, sekä toiveita sen tulevaisuudelle. Tutkimuksessa tehtiin myös vertailuanalyysi ja havainnointia, joiden avulla selvitettiin teknologisia mahdollisuuksia.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että pakettien itsepalvelulähettämisen käyttökokemus ei ole yhtenäinen. Kipupiste oli paketin jättäminen kuljetukseen, jossa toimittiin eri tavalla riippuen siitä, minne paketti jätettiin. Ongelmaksi palveluntarjoajan puolelta selvisi myös pakettien pakkaamiseen liittyvät ongelmat, jotka vaikuttavat pakettien automatisoituun lajitteluprosessiin.
Lopputuloksena tutkimuksen avulla suunniteltiin ensin edistyksellinen versio nykyisestä itsepalvelulähettämisestä, jossa paketin jättämisen käyttökokemus on pakettiautomaatin tyypistä riippumatta sama. Nykyiseen itsepalvelulähettämiseen tuotiin myös AR-teknologiaa helpottamaan pakettiautomaatilla asiointia, paketin koon määrittelyä ja pakkaamista. Lisäksi luotiin futuristinen konsepti, jossa hyödynnettiin pakettiautomaatissa robotiikkaa ja tekoälyä.