Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yritysasiakkaille suunnatun verkkopalvelun käytettävyyden tutkiminen

Aittakallio, Anette (2025)

Avaa tiedosto
Aittakallio_Anette.pdf (1.916Mt)
Lataukset: 


Aittakallio, Anette
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921625
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Posti Group Oyj:n yritysasiakkaille suunnatun Oma Posti Pro -verkkopalvelun käytettävyyttä. Tavoitteena oli tuottaa kattava analyysi verkkopalvelun käyttäjäkokemuksesta ja sen ongelmakohdista. Työn tavoitteena oli vastata kysymyksiin: kuinka verkkopalvelu vastaa yritysasiakkaiden odotuksia ja tarpeita, mitkä ovat keskeiset kipupisteet, jotka vaikuttavat palvelun käytettävyyteen ja kuinka palvelua voisi kehittää palvelemaan käyttäjien työnkulkua paremmin.

Työ toteutettiin laadullisena multimenetelmätutkimuksena ja siinä käytettiin kolmea tutkimusmenetelmää: heuristista arviointia, käyttäjähaastatteluita ja havainnointia. Tutkimuksen avulla saatiin syvällistä ymmärrystä siitä, kuinka helppokäyttöiseksi käyttäjät kokivat verkkopalvelun käytön ja tukiko se riittävästi heidän päivittäisiä käyttötarpeitaan.

Kirjallisuuskatsauksen, heuristisen arvioinnin, käyttäjähaastatteluiden ja havainnoinnin pohjalta voidaan sanoa, että OmaPosti Pro -verkkopalvelun käyttöliittymässä tunnistettiin tarve entistä käyttäjälähtöisemmille suunnitteluratkaisuille. Hyvien käytettävyysperiaatteiden rinnalla tutkimustuloksissa esille nousseet kipupisteet toimivat erinomaisena pohjana verkkopalvelun jatkokehitykselle.
 
This thesis examined the usability of the OmaPosti Pro online platform, developed by Posti Group Oyj for its business customers. The goal was to understand how well the platform meets user needs and to identify key usability challenges. The study aimed to answer the questions: does the service meet the needs and expectations of users, what are the biggest challenges when using the service, and how could the service be improved to better fit the users’ daily work.

The research was conducted by using a qualitative multi-method approach which combined three qualitative research methods: heuristic evaluation, user interviews, and observation. This combination provided better insights into users’ experiences and whether the online platform effectively supported their daily tasks.

Based on the literature review, heuristic evaluation, user interviews and obseravtion, it became clear that OmaPosti Pro could benefit from more user-friendly design decisions. The usability issues identified in the study gave useful direction for improving the service to make it more efficient and enjoyable to use.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste