Tekoälyn hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa ja sisällöntuotannossa : integroiva kirjallisuuskatsaus
Suomalainen, Juho (2025)
Suomalainen, Juho
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921695
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin tekoälyn hyödyntämistä hakukoneoptimoinnissa ja sisällöntuotannossa. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin tekoäly voi parantaa verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa sekä tehostaa sisällön tuottamista tehokkaasti. Tutkimuksen pääkysymyksenä oli, miten tekoälyä voidaan hyödyntää tehokkaasti hakukoneoptimoinnissa. Tarkentavina alikysymyksinä tarkasteltiin tekoälyn roolia avainsanatutkimuksessa, sisällöntuotannossa ja trendien ennustamisessa.
Teoreettinen viitekehys koostui pääosin hakukoneoptimoinnin ja tekoälyn perusteista sekä niiden keskeisestä vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin pääosin aiempia kansainvälisiä tutkimuksia. Tutkimusaineiston tiedonhaku suoritettiin Google Scholar, Researchgate, IEEE Xplore, ACM Digital Library ja Finna tietokannoista. Tutkimusaineiston laajuudeksi muodostui seitsemän julkaisua.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että tekoäly voi merkittävästi tehostaa teknistä optimointia, avainsanatutkimusta, sisällöntuotantoa ja käyttäjäkokemuksen personointia. Eritysesti generatiiviset tekoälyratkaistut, kuten ChatGPT, mahdollistavat tehokkaan ja relevantin sisällön luomisen. Tekoälyn käyttö tarjoaa paljon mahdollisuuksia parantaa kilpailukykyään verkossa ilman suuria investointeja.
Teoreettinen viitekehys koostui pääosin hakukoneoptimoinnin ja tekoälyn perusteista sekä niiden keskeisestä vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin pääosin aiempia kansainvälisiä tutkimuksia. Tutkimusaineiston tiedonhaku suoritettiin Google Scholar, Researchgate, IEEE Xplore, ACM Digital Library ja Finna tietokannoista. Tutkimusaineiston laajuudeksi muodostui seitsemän julkaisua.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että tekoäly voi merkittävästi tehostaa teknistä optimointia, avainsanatutkimusta, sisällöntuotantoa ja käyttäjäkokemuksen personointia. Eritysesti generatiiviset tekoälyratkaistut, kuten ChatGPT, mahdollistavat tehokkaan ja relevantin sisällön luomisen. Tekoälyn käyttö tarjoaa paljon mahdollisuuksia parantaa kilpailukykyään verkossa ilman suuria investointeja.