Työntekijän osaamisen kehittäminen : tarkastelun kohteena työhyvinvoinnin tukeminen ja uusiin tehtäviin perehtyminen
Aarrevuo, Tanja (2025)
Aarrevuo, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921700
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin työhyvinvointia ja osaamisen kehittämistä. Työn tavoitteena oli kehittää työntekijän osaamista työhyvinvoinnin tukemisessa ja uusiin tehtäviin perehtymisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena, ja siinä käytettiin osallistuvaa havainnointia tutkimusmenetelmänä. Teemoja tarkasteltiin sekä oman toiminnan että työympäristön havainnoinnin kautta. Aineisto muodostui havainnoinnin perusteella tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä. Teoreettinen aineisto kerättiin useista eri lähteistä. Omaa toimintaa reflektointiin päiväkirjamerkintöjen pohjalta esiin nousseiden havaintojen avulla, ja teemoja vertailtiin lähdeaineiston teoriatietoon.
Opinnäytetyön tuloksena työntekijä lisäsi ymmärrystään työhyvinvointiin ja perehtymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tekijä oppi tunnistamaan omaan työhönsä vaikuttavia asioita ja tukemaan omaa työskentelyään jo havainnointijakson aikana. Teemojen kokonaisvaltaisuus korostaa myös yrityksen ja organisaation vastuuta ja merkitystä työn-tekijän hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena, ja siinä käytettiin osallistuvaa havainnointia tutkimusmenetelmänä. Teemoja tarkasteltiin sekä oman toiminnan että työympäristön havainnoinnin kautta. Aineisto muodostui havainnoinnin perusteella tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä. Teoreettinen aineisto kerättiin useista eri lähteistä. Omaa toimintaa reflektointiin päiväkirjamerkintöjen pohjalta esiin nousseiden havaintojen avulla, ja teemoja vertailtiin lähdeaineiston teoriatietoon.
Opinnäytetyön tuloksena työntekijä lisäsi ymmärrystään työhyvinvointiin ja perehtymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tekijä oppi tunnistamaan omaan työhönsä vaikuttavia asioita ja tukemaan omaa työskentelyään jo havainnointijakson aikana. Teemojen kokonaisvaltaisuus korostaa myös yrityksen ja organisaation vastuuta ja merkitystä työn-tekijän hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisessä.