Indie-videopelin tuotesijoittelu ja markkinointiviestintä
Huovilainen, Joonas (2025)
Huovilainen, Joonas
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921706
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään indie-videopelin markkinointia tuotesijoittelun, tuotteen ja markkinointiviestinnän kannalta. Sen tarkoitus on tarjota käytännönläheinen ja konkreettinen esimerkkitapaus indie-videopelin markkinoinnista lukijalle, ja täten auttaa muita pelinkehittäjiä saavuttamaan suosiota omille peleilleen.
Keskeisiä tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössä on, että minkälaisia keinoja pelinkehittäjällä on saavuttaa pelille enemmän seuraajia, mitkä keinot ovat tehokkaimpia toivomuslistausten keräämisessä, sekä miten nämä keinot vaikuttavat Steam-alustan tarjoamaan näkyvyyteen?
Työmenetelminä tarkasteltiin eri lähteistä muiden tekemiä havaintoja ja kokemuksia videopelin markkinoinnin suhteen. Näistä tehtyjen johtopäätösten perusteella kokeiltiin hyväksi todettuja keinoja, kuten yhteyden ottamista sisällöntuottajiin, videopelifestivaaleille hakemista, pelisivun optimointia, maksullisia mainoksia ja Reddit-postauksia.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että paras alusta julkaista videopeli on Steam. Sen tarjoamat algoritmit mahdollistavat suuren näkyvyyden pelille, ja niiden aktivoimisen tulisi olla markkinointiviestinnän pääasiallinen tavoite. Pelin Steam-sivu on myös olennaisessa osassa pelin houkuttelevuutta ja markkinointia. Tehokkain keino toteuttaa markkinointiviestintää on osallistua pelifestivaaleille ja saada sisällöntuottajat tekemään videon pelistä.
Tärkein osa markkinointia on kuitenkin tuote, eli itse peli ja sen genre. Markkinointiviestinnällä on lähes mahdotonta vaikuttaa pelin tuloksiin, jos se ei kuulu suosittuun genreen tai ole hyvälaatuinen.
Keskeisiä tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössä on, että minkälaisia keinoja pelinkehittäjällä on saavuttaa pelille enemmän seuraajia, mitkä keinot ovat tehokkaimpia toivomuslistausten keräämisessä, sekä miten nämä keinot vaikuttavat Steam-alustan tarjoamaan näkyvyyteen?
Työmenetelminä tarkasteltiin eri lähteistä muiden tekemiä havaintoja ja kokemuksia videopelin markkinoinnin suhteen. Näistä tehtyjen johtopäätösten perusteella kokeiltiin hyväksi todettuja keinoja, kuten yhteyden ottamista sisällöntuottajiin, videopelifestivaaleille hakemista, pelisivun optimointia, maksullisia mainoksia ja Reddit-postauksia.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että paras alusta julkaista videopeli on Steam. Sen tarjoamat algoritmit mahdollistavat suuren näkyvyyden pelille, ja niiden aktivoimisen tulisi olla markkinointiviestinnän pääasiallinen tavoite. Pelin Steam-sivu on myös olennaisessa osassa pelin houkuttelevuutta ja markkinointia. Tehokkain keino toteuttaa markkinointiviestintää on osallistua pelifestivaaleille ja saada sisällöntuottajat tekemään videon pelistä.
Tärkein osa markkinointia on kuitenkin tuote, eli itse peli ja sen genre. Markkinointiviestinnällä on lähes mahdotonta vaikuttaa pelin tuloksiin, jos se ei kuulu suosittuun genreen tai ole hyvälaatuinen.