Muotoiluajattelua kausituoteinnovaatioihin : käyttötilannekuvaukset alkoholituotteille
Karttunen, Jenni (2025)
Karttunen, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921828
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää alkoholialalla toimivien yritysten käyttöön työkaluja tukemaan joulun kausituotteiden innovaatiotyötä. Lähestymistapana sovellettiin muotoiluajattelua, jonka kautta kuluttajien ostopäätöksiin ja tuotteen käyttöön vaikuttavat tunne-, kulttuuri- ja motivaatiotekijät tuotiin kehitystyön keskiöön.
Käyttäjätietoa suomalaisten joulun ajan toimintaan, kulutukseen ja ajatuksiin liittyen kerättiin laadullisella tutkimuksella, joka koostui teemahaastatteluista Jyväskylän Viinimessuilla syksyllä 2024 ja netnografisesta aineistonkeruusta digitaalisessa ympäristössä. Trendi-, tutkimus- ja toimialatietoa kerättiin kirjallisista lähteistä.
Lisäksi osana tutkimusta suoritettiin alkoholipitoisten glögituotteiden valikoimahavainnointia vuoden 2024 joulusesongin aikana. Lopputuotoksena ovat joulun eri vaiheisiin sijoittuvat, kuluttajan elämään sukeltavat käyttötilannekuvaukset sekä niitä tukeva, konsepti-ideoiden testaamiseen soveltuva mielikuvakarttapohja, joka auttaa analysoimaan markkinalla olevia aukkoja kuluttajalle oleellisten lisäarvotekijöiden kautta. Työkaluja voidaan hyödyntää innovaatioprosessin alkuvaiheessa ennen varsinaisen tuotekehityksen aloittamista, tukemaan entistä kuluttajalähtöisempien ja taloudellisesti kestävämpien kausituotekonseptien suunnittelua.
Käyttäjätietoa suomalaisten joulun ajan toimintaan, kulutukseen ja ajatuksiin liittyen kerättiin laadullisella tutkimuksella, joka koostui teemahaastatteluista Jyväskylän Viinimessuilla syksyllä 2024 ja netnografisesta aineistonkeruusta digitaalisessa ympäristössä. Trendi-, tutkimus- ja toimialatietoa kerättiin kirjallisista lähteistä.
Lisäksi osana tutkimusta suoritettiin alkoholipitoisten glögituotteiden valikoimahavainnointia vuoden 2024 joulusesongin aikana. Lopputuotoksena ovat joulun eri vaiheisiin sijoittuvat, kuluttajan elämään sukeltavat käyttötilannekuvaukset sekä niitä tukeva, konsepti-ideoiden testaamiseen soveltuva mielikuvakarttapohja, joka auttaa analysoimaan markkinalla olevia aukkoja kuluttajalle oleellisten lisäarvotekijöiden kautta. Työkaluja voidaan hyödyntää innovaatioprosessin alkuvaiheessa ennen varsinaisen tuotekehityksen aloittamista, tukemaan entistä kuluttajalähtöisempien ja taloudellisesti kestävämpien kausituotekonseptien suunnittelua.