Trukkikaluston sähköistäminen laitosvastaanotossa : käyttövoiman kustannus- ja päästövaikutukset
Juhola, Emma (2025)
Juhola, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin trukkivalinnan vaikutusta laitosvastaanoton vastaanottotrukkien vuosittaisiin käyttövoimakustannuksiin ja päästövaikutuksiin. Vertailua tehtiin nelipyöräisten 2,5 t kg nostokapasiteetin diesel- ja sähkövastapainotrukkien välillä.
Tutkimuksen pohjana on kustannussäästökohteiden etsiminen ja aktiivisten ympäristötoimien tuomat kilpailuedut markkinoilla. Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma KAISU:n politiikkatoimet tähtäävät kehittämään työkoneista aiheutuvien päästöjen vähennyskeinoja päivittämällä ja laajentamalla green deal -sopimuksia työkonealalla.
Lähtötietoina kustannus- ja päästövertailussa käytettiin kahdesta dieselkäyttöisestä vastaanottotrukista kuukauden ajan mitatun kulutuksen keskiarvoa, ja vastaavissa sähkötrukeissa valmistajien energiankulutusten mediaania. Trukeille arvioitiin vuorokohtaisen ajoajan keskiarvoksi 5,75 h.
Tuloksia on tarkasteltu yhden vastaanottotrukin sekä kaikkien neljän trukin vaikutuksista. Kahdessa vuorossa työskenneltäessä sähköturkin käyttövoimakustannukset ovat vuodessa arviolta 5500 € pienemmät kuin dieseltrukin. Myös päästövaikutukset ovat sähkötrukilla 15,2 t CO2e pienemmät.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että sähkötrukin käyttövoima on pidemmälläkin aikavälillä edullisempi ja ympäristöystävällisempi, mutta epävarmuustekijöiksi nousee kahdessa peräkkäisessä vuorossa työskenneltäessä akun kesto ja mahdollisen tarvittavan latausinfrastruktuurin tuomat lisäkustannukset, sekä akun latauskapasiteetin mahdollinen lasku iän, sääolosuhteiden tai toistuvien lataus-purkausjaksojen takia.
Tutkimuksen pohjana on kustannussäästökohteiden etsiminen ja aktiivisten ympäristötoimien tuomat kilpailuedut markkinoilla. Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma KAISU:n politiikkatoimet tähtäävät kehittämään työkoneista aiheutuvien päästöjen vähennyskeinoja päivittämällä ja laajentamalla green deal -sopimuksia työkonealalla.
Lähtötietoina kustannus- ja päästövertailussa käytettiin kahdesta dieselkäyttöisestä vastaanottotrukista kuukauden ajan mitatun kulutuksen keskiarvoa, ja vastaavissa sähkötrukeissa valmistajien energiankulutusten mediaania. Trukeille arvioitiin vuorokohtaisen ajoajan keskiarvoksi 5,75 h.
Tuloksia on tarkasteltu yhden vastaanottotrukin sekä kaikkien neljän trukin vaikutuksista. Kahdessa vuorossa työskenneltäessä sähköturkin käyttövoimakustannukset ovat vuodessa arviolta 5500 € pienemmät kuin dieseltrukin. Myös päästövaikutukset ovat sähkötrukilla 15,2 t CO2e pienemmät.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että sähkötrukin käyttövoima on pidemmälläkin aikavälillä edullisempi ja ympäristöystävällisempi, mutta epävarmuustekijöiksi nousee kahdessa peräkkäisessä vuorossa työskenneltäessä akun kesto ja mahdollisen tarvittavan latausinfrastruktuurin tuomat lisäkustannukset, sekä akun latauskapasiteetin mahdollinen lasku iän, sääolosuhteiden tai toistuvien lataus-purkausjaksojen takia.