Italialaisen jäätelöbrandin rakentaminen Suomessa
Päiväniemi, Matias (2007)
Päiväniemi, Matias
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajalleni miten vahva brändi rakennetaan. Toimeksiantaja tälle opinnäytetyölle on Neth Consulting öppet bolag . Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajat kokevat BR jäätelön tuotteena, sekä mitä mielikuvia BR jäätel herättää kuluttajissa.
Työn teoreettinen viitekehys rakennettiin kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käsitellään Neth-consultingin maahantuontia. Toisessa osiossa käsitellään kuluttajien elintarvikkeiden ostomotiiveja ja tarpeita. Kolmannessa osiossa käsitellään brändin rakentamista Hannu Laakson teorian pohjalta. Tarkoituksena oli selvittää, miten brändi rakennetaan.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla helmikuun ja maaliskuun aikana vuonna 2007. Tutkimuksen perusjoukkona oli Robert's Coffeen asiakkaat Kokkolassa. Tutkimukseen vastasi yhteensa 54 Robert's Coffeen asiakasta. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) - ohjelman avulla.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että kuluttajat ovat suhteellisen tyytyväisiä BR jäätelöön. Heidän mielikuvat jäätelöstä olivat positiivisia. Tutkimuksessa kävi myös hyvin ilmi, että Neth Consulting öppet bolagin asemointi oli onnistunut hyvin.
Kehitysehdotuksissa pohdittiin miten Neth Consulting öppet bolag voi teorian ja kvantitatiivisen tutkimuksen vastausten pohjalta aloittaa oman brändin rakentamisen. Kehitysehdotuksissa nostettiin esille niitä asioita, joita Neth Consulting öppet bolagin tulisi ottaa huomioon omaa brändiä rakentaessa.
Tutkimuksen pohjalta esille noussut ehkä tärkein asia oli tunnettuuden lisääminen. Neth-consultingin tulisi luoda tuotteelleen perustunnettuus, jotta se saisi paremmin jäätelön kauppoihin.
Työn teoreettinen viitekehys rakennettiin kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käsitellään Neth-consultingin maahantuontia. Toisessa osiossa käsitellään kuluttajien elintarvikkeiden ostomotiiveja ja tarpeita. Kolmannessa osiossa käsitellään brändin rakentamista Hannu Laakson teorian pohjalta. Tarkoituksena oli selvittää, miten brändi rakennetaan.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla helmikuun ja maaliskuun aikana vuonna 2007. Tutkimuksen perusjoukkona oli Robert's Coffeen asiakkaat Kokkolassa. Tutkimukseen vastasi yhteensa 54 Robert's Coffeen asiakasta. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) - ohjelman avulla.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että kuluttajat ovat suhteellisen tyytyväisiä BR jäätelöön. Heidän mielikuvat jäätelöstä olivat positiivisia. Tutkimuksessa kävi myös hyvin ilmi, että Neth Consulting öppet bolagin asemointi oli onnistunut hyvin.
Kehitysehdotuksissa pohdittiin miten Neth Consulting öppet bolag voi teorian ja kvantitatiivisen tutkimuksen vastausten pohjalta aloittaa oman brändin rakentamisen. Kehitysehdotuksissa nostettiin esille niitä asioita, joita Neth Consulting öppet bolagin tulisi ottaa huomioon omaa brändiä rakentaessa.
Tutkimuksen pohjalta esille noussut ehkä tärkein asia oli tunnettuuden lisääminen. Neth-consultingin tulisi luoda tuotteelleen perustunnettuus, jotta se saisi paremmin jäätelön kauppoihin.