Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kouvolan kaupungin aikuissosiaalipalveluiden uusi toimintamalli 2014 sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien kokemana

Mouhu, Jaana; Poikselkä, Tuija (2015)

 
Avaa tiedosto
Mouhu_Jaana ja _ Poikselka_Tuija.pdf (986.8Kt)
Lataukset: 


Mouhu, Jaana
Poikselkä, Tuija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234876
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kouvolan kaupungin aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien mielipiteitä uuden toimintamallin aloitusvaiheesta. Toimintamallissa on kaksi tiimiä: OVI- ja TUPA-tiimi. OVI-tiimi työskentelee kiireellisten asioiden parissa ja TUPA-tiimi vastaa suunnitelmallisesta sosiaalityöstä. Tavoitteena oli selvittää työntekijöiden mielipiteitä palvelun laadusta, asiakaslähtöisyydestä, työhyvinvoinnista ja työssä jaksamisesta sekä ajankäytöstä että työn rakenteesta ajankäyttöön nähden.

Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin postitse kaikille Kouvolan kaupungin sosiaalitoimistojen sosiaalityöntekijöille ja sosiaaliohjaajille. Kyselylomakkeissa kysymykset olivat pääosin strukturoituja kysymyksiä ja lopussa oli yksi avoin kysymys. Lähetetystä 17 kyselylomakkeesta palautui yhteensä 14 lomaketta täytettynä.

Tutkimuksen mukaan OVI-tiimin työ on haasteellisempaa ja pirstaleisempaa, sekä monimuotoisempaa, joka johtuu asiakkaiden asioiden kiireellisyydestä. Työntekijät kokevat kuormittavuutta ja uupumusta. Työntekijät kokevat kuitenkin, että palvelu on laadukasta riippumatta siitä, mihin aikaan päivästä asiakas saa palvelua. TUPA-tiimin työn kuva on selkeytynyt ja puhelut ovat vähentyneet. Toisaalta uudet asiakasryhmät ovat tuoneet haastetta ja liikkuvuutta lisää.
Tutkimuksen mukaan asiakasta ei kyetä huomioimaan kokonaisvaltaisesti OVI-tiimissä työn kiireellisyydestä johtuen, kun taas TUPA-tiimissä asiakas huomioidaan kokonaisvaltaisemmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste