Ihminen asiakkaana : Asiakaskokemuksen kehittämisprojekti sähköasennusalan pk-yrityksessä
Lappalainen, Minja (2025)
Lappalainen, Minja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia palvelumuotoilusta tutut työkalut tarjoavat kuluttaja-asiakaskokemuksen kehittämiseen sähköasennusalan pk-yrityksessä. Työn lähtökohtana oli kohdeyrityksen kuluttajamarkkinoinnin asiakasrajapinnan kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi. Alatutkimuskysymykset käsittelivät asiakasymmärryksen hyödyntämistä viestinnässä sekä asiakaslähtöiseen markkinointiin sopivien työkalujen kartoittamista.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilusta tuttuja työkaluja, kuten visualisoitua asiakaspolkua, tuplatimantti-mallia, työpajoja ja henkilöstökyselyä. Näiden pohjalta syntyi konkreettisia tuotoksia: asiakasprofiili, sosiaalisen median julkaisut ja yksilöllinen asiakaskysely. Kehittämistyössä painottui erityisesti Jobs To Be Done -ajatteluun perustuvan asiakasymmärryksen syventäminen ja sen yhdistäminen liiketaloudelliseen näkökulmaan.
Tulokset osoittivat, että palvelumuotoilusta tutut työkalut tukevat merkittävästi sähköasennusalan pk-yrityksen kuluttajamarkkinointia, kun niitä sovelletaan asiakaslähtöisesti ja yrityksen resurssit realistisesti huomioiden. Opinnäytetyön tuotokset tarjoavat kohdeyritykselle monistettavan mallin kuluttaja-asiakaskokemuksen jatkuvaan kehittämiseen, tukien sen kilpailukykyä muuttuvassa toimintaympäristössä. Työ osoittaa, miten kuluttajamarkkinoinnin strategista kehittämistä voidaan toteuttaa systemaattisesti soveltamalla tunnettuja työkaluja.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilusta tuttuja työkaluja, kuten visualisoitua asiakaspolkua, tuplatimantti-mallia, työpajoja ja henkilöstökyselyä. Näiden pohjalta syntyi konkreettisia tuotoksia: asiakasprofiili, sosiaalisen median julkaisut ja yksilöllinen asiakaskysely. Kehittämistyössä painottui erityisesti Jobs To Be Done -ajatteluun perustuvan asiakasymmärryksen syventäminen ja sen yhdistäminen liiketaloudelliseen näkökulmaan.
Tulokset osoittivat, että palvelumuotoilusta tutut työkalut tukevat merkittävästi sähköasennusalan pk-yrityksen kuluttajamarkkinointia, kun niitä sovelletaan asiakaslähtöisesti ja yrityksen resurssit realistisesti huomioiden. Opinnäytetyön tuotokset tarjoavat kohdeyritykselle monistettavan mallin kuluttaja-asiakaskokemuksen jatkuvaan kehittämiseen, tukien sen kilpailukykyä muuttuvassa toimintaympäristössä. Työ osoittaa, miten kuluttajamarkkinoinnin strategista kehittämistä voidaan toteuttaa systemaattisesti soveltamalla tunnettuja työkaluja.