Vanhempien tuen tarpeet vanhemmuuteen ja osallisuuteen nuoren arjessa : kyselytutkimus 8–9. luokkalaisten vanhemmille
Suhonen, Leena; Tunturi, Tuulia (2025)
Suhonen, Leena
Tunturi, Tuulia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021953
Tiivistelmä
Vanhemman rooli nuoren elämässä on merkittävä. Nuoruusikäisten lasten vanhemmilla on tutkitusti useita vanhemmuuteen ja osallisuuteen liittyviä tuen tarpeita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien tuen tarpeita vanhemmuuteen ja osallisuuteen nuoren arjessa, sekä kokemuksia oppilashuollon vanhemmuuden tueksi jakamasta digitalisesta materiaalisti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa vanhempien tuen tarpeista oppilashuollon ja muiden perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten hyödynnettäväksi. Tuotettu tieto on käytettävissä kehittämään ammattilaisten työtä laajentamalla ymmärrystä perheiden tuen tarpeista.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin laadullisella tiedonkeruulomakkeella 8.–9. luokkalaisten nuorten vanhemmilta. Vastaajia oli yhteensä 29. Tiedonkeruulomakkeen aineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2025. Aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla.
Tulosten perusteella vanhempien tuen tarpeita olivat tiedollinen tuki, vanhemman osallisuuden tukeminen, vanhemman voimavarojen tukeminen ja tarve koko perheen ohjaukselle sekä yhteistyölle koulun kanssa. Keskeisiksi oppilashuollon jakamien materiaalien hyödyntämiseen liittyviksi tekijöiksi vanhemmat kuvailivat digitaalisen materiaalin ajankohtaisuuden kasvatustyössä sekä digitaalisten materiaalien saavutettavuuteen liittyvät asiat.
Jatkossa toteutustavoiltaan ja sisällöltään monipuolisen ennaltaehkäisevän tuen toteutumiseen on tarpeen kiinnittää huomiota ja varmistaa vanhemmille myös kasvokkain saadun tuen mahdollisuus. Alueellisten eroavaisuuksien selvittäminen koulun ja oppilashuollon jakamien digitaalisten materiaalien osalta mahdollistaisi toimivien yhtenäisten käytäntöjen kehittämisen.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin laadullisella tiedonkeruulomakkeella 8.–9. luokkalaisten nuorten vanhemmilta. Vastaajia oli yhteensä 29. Tiedonkeruulomakkeen aineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2025. Aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla.
Tulosten perusteella vanhempien tuen tarpeita olivat tiedollinen tuki, vanhemman osallisuuden tukeminen, vanhemman voimavarojen tukeminen ja tarve koko perheen ohjaukselle sekä yhteistyölle koulun kanssa. Keskeisiksi oppilashuollon jakamien materiaalien hyödyntämiseen liittyviksi tekijöiksi vanhemmat kuvailivat digitaalisen materiaalin ajankohtaisuuden kasvatustyössä sekä digitaalisten materiaalien saavutettavuuteen liittyvät asiat.
Jatkossa toteutustavoiltaan ja sisällöltään monipuolisen ennaltaehkäisevän tuen toteutumiseen on tarpeen kiinnittää huomiota ja varmistaa vanhemmille myös kasvokkain saadun tuen mahdollisuus. Alueellisten eroavaisuuksien selvittäminen koulun ja oppilashuollon jakamien digitaalisten materiaalien osalta mahdollistaisi toimivien yhtenäisten käytäntöjen kehittämisen.