Vantaan avoimen varhaiskasvatuksen kohtaamispaikkojen toimintamalli yhteistyön tukena : yhteisen toimintamallin tasalaatuisen toimivuuden ja yhteistyön kartoittaminen sekä kehittäminen
Määttä, Tanja; Vainionpää, Virpi (2025)
Määttä, Tanja
Vainionpää, Virpi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921738
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten uusi yhteinen toimintamalli tukee Vantaan avoimen varhaiskasvatuksen kohtaamispaikkojen tasalaatuista toimivuutta sekä yhteistyötä työntekijöiden näkökulmasta katsoen. Avoimen varhaiskasvatuksen kohtaamispaikkojen toimintamalli kokoaa toimijoiden kanssa yhdessä sovitut ja keskeiset työskentely sekä verkostomaisen toiminnan kokonaisuuden. Sen tarkoituksena on lisätä yhteistyötä eri toimijoiden välillä ja vähentää päällekkäisyyksiä eri palveluissa sekä tarjota asiakkaille palveluja heidän tarpeisiinsa kohdennettuina. Toimintamalli otettiin käyttöön tammikuussa 2024, jolloin se jalkautettiin kentälle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Vantaan varhaiskasvatuksen kehittämispalveluille tietoa toimintamallin toimivuudesta, mikä mahdollistaa arvioimista, käytäntöjen kehittämistä ja yhteistyötä tulevaisuudessa sekä selvittää, miten uusi toimintamalli on tukenut yhteistyötä avoimen varhaiskasvatuksen kohtaamispaikkojen työntekijöiden ja toimintaverkostojen välillä osallisuuden, moniammatillisuuden, kohtaamisen ja vuorovaikutuksen kompetenssissa, sekä nostaa esiin toimintamallista nousseita kehittämistarpeita.
Tutkimuskysymyksillä selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä toimintamallista, jotka tukivat kehittämistavoitteita sekä kehittämistehtävää. Työntekijöiltä saatujen tietojen pohjalta ja heidän ideoitaan hyödyntäen tuotiin esiin muutosehdotuksia toimintamalliin niin, että toiminta ja yhteistyö eri toimintaverkostojen välillä olisi tasalaatuista. Lisäksi vahvistettiin jo olemassa olevien käytäntöjen tärkeyttä sekä vastuullisuus merkitystä työntekijöiden omassa työssään.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on osallisuus, vuorovaikutusosaaminen ja kohtaaminen sekä moniammatillinen yhteistyö. Teoriat kehystävät näkökulmaa, tavoitteita, tutkimuskysymyksiä ja kehittämistavoitteita sekä johtopäätösten tulkintaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin työntekijöiltä, käyttäen menetelminä verkkokyselyä ja teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Työntekijöiden mukaan toimintamalli on helpottanut yhteistyötä eri toimijaverkostojen kanssa ja yhteistyö muiden työntekijöiden välillä on lisääntynyt toimintamalliin kirjattujen tapaamisten kautta. Yhteistyö toimijaverkostojen välillä on toimintamallin myötä nyt entistä molemmin puolisempaa. Tasalaatuisuus toimintaverkostojen kanssa käytävästä yhteistyöstä jakaa kuitenkin mielipiteitä työntekijöiden välillä. Saatujen tulosten mukaan tasalaatuisuuden ja vastuukysymysten arviointiin olisi tärkeää saada työntekijöiden osallisuus näkyvämmäksi. Yhdessä kehittämällä saadaan toimivia ratkaisuja, joka tarvitsee rinnalleen osallisuutta, aitoa kohtaamista ja moniammatillista yhteistyötä.
Asiasanat: avoin varhaiskasvatuksen kohtaamispaikka, osallisuus, vuorovaikutusosaaminen ja kohtaaminen, moniammatillinen yhteistyö
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Vantaan varhaiskasvatuksen kehittämispalveluille tietoa toimintamallin toimivuudesta, mikä mahdollistaa arvioimista, käytäntöjen kehittämistä ja yhteistyötä tulevaisuudessa sekä selvittää, miten uusi toimintamalli on tukenut yhteistyötä avoimen varhaiskasvatuksen kohtaamispaikkojen työntekijöiden ja toimintaverkostojen välillä osallisuuden, moniammatillisuuden, kohtaamisen ja vuorovaikutuksen kompetenssissa, sekä nostaa esiin toimintamallista nousseita kehittämistarpeita.
Tutkimuskysymyksillä selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä toimintamallista, jotka tukivat kehittämistavoitteita sekä kehittämistehtävää. Työntekijöiltä saatujen tietojen pohjalta ja heidän ideoitaan hyödyntäen tuotiin esiin muutosehdotuksia toimintamalliin niin, että toiminta ja yhteistyö eri toimintaverkostojen välillä olisi tasalaatuista. Lisäksi vahvistettiin jo olemassa olevien käytäntöjen tärkeyttä sekä vastuullisuus merkitystä työntekijöiden omassa työssään.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on osallisuus, vuorovaikutusosaaminen ja kohtaaminen sekä moniammatillinen yhteistyö. Teoriat kehystävät näkökulmaa, tavoitteita, tutkimuskysymyksiä ja kehittämistavoitteita sekä johtopäätösten tulkintaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin työntekijöiltä, käyttäen menetelminä verkkokyselyä ja teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Työntekijöiden mukaan toimintamalli on helpottanut yhteistyötä eri toimijaverkostojen kanssa ja yhteistyö muiden työntekijöiden välillä on lisääntynyt toimintamalliin kirjattujen tapaamisten kautta. Yhteistyö toimijaverkostojen välillä on toimintamallin myötä nyt entistä molemmin puolisempaa. Tasalaatuisuus toimintaverkostojen kanssa käytävästä yhteistyöstä jakaa kuitenkin mielipiteitä työntekijöiden välillä. Saatujen tulosten mukaan tasalaatuisuuden ja vastuukysymysten arviointiin olisi tärkeää saada työntekijöiden osallisuus näkyvämmäksi. Yhdessä kehittämällä saadaan toimivia ratkaisuja, joka tarvitsee rinnalleen osallisuutta, aitoa kohtaamista ja moniammatillista yhteistyötä.
Asiasanat: avoin varhaiskasvatuksen kohtaamispaikka, osallisuus, vuorovaikutusosaaminen ja kohtaaminen, moniammatillinen yhteistyö