Luovan tekoälyn kehote kosmetiikkaverkkokaupan tekstintuotantoon
Lehtinen, Essi (2025)
Lehtinen, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921758
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää generatiiviselle tekoälytyökalulle syöte, eli kehote, jonka avulla voidaan automatisoida kosmetiikan verkkokaupan markkinointitekstien tuottamista. Työ toteutettiin yhteistyössä luonnonkosmetiikkaan erikoistuneen House of Organic -verkkokaupan kanssa. Tarkoituksena oli luoda kehote, jota yhteistyökumppani voi hyödyntää tulevaisuudessa kaikkien tuotekategoriatekstien laatimisessa. Tavoitteena oli nopeuttaa ja tehostaa verkkokaupan laskeutumissivujen esittelytekstien tuottamista siten, että tuotettu teksti on sujuvaa, markkinoinnin kannalta toimivaa ja säilyttää House of Organicin brändin äänensävyn. Lisäksi teksteissä pyritään välittämään lukijalle tietoa kosmetiikasta ja ihonhoidosta asiantuntijan asemassa. Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui kirjallisuuskatsauksesta, joka käsittelee kosmetiikan verkkokauppaa, digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia sekä generatiivista tekoälyä. Generatiivisen eli luovan tekoälyn osalta keskeisimpiä teorian aiheita opinnäytetyössä olivat luovan tekoälyn toiminta ja käyttömahdollisuudet, sekä kehotesuunnittelu.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Tietoperustan pohjalta laadittiin ensimmäinen versio kehotteesta, jota testattiin tekoälyllä. Saatujen vastausten perusteella kehotetta muokattiin ja kehitettiin edelleen. Lopputuloksena syntyi kehote, jonka avulla saatiin tuotettua selkeä, sujuva ja markkinoinnin näkökulmasta toimiva tuotekategoriateksti. Tekoäly ei kuitenkaan täysin onnistunut välittämään haluttua ihonhoidollista asiantuntijuutta.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että generatiivinen tekoäly on erinomainen työkalu kosmetiikan verkkokaupan markkinointitekstien luomiseen, mutta lopulta ihminen on vastuussa tekstin oikeellisuudesta. Tekoälyn hyödyntämisessä markkinointitekstien luomiseen on sekä uhkia että mahdollisuuksia. Tekoälyn tuottama teksti on käytävä läpi ja varmistettava ettei tuotetussa tekstissä ole virheellistä tietoa kosmetiikkatuotteiden raaka-aineista tai käyttötavoista. Hyvin muotoiltu ja suunniteltu kehote tuottaa pohjan markkinointiteksteille ja tehostaa tekstien luomisen prosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Tietoperustan pohjalta laadittiin ensimmäinen versio kehotteesta, jota testattiin tekoälyllä. Saatujen vastausten perusteella kehotetta muokattiin ja kehitettiin edelleen. Lopputuloksena syntyi kehote, jonka avulla saatiin tuotettua selkeä, sujuva ja markkinoinnin näkökulmasta toimiva tuotekategoriateksti. Tekoäly ei kuitenkaan täysin onnistunut välittämään haluttua ihonhoidollista asiantuntijuutta.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että generatiivinen tekoäly on erinomainen työkalu kosmetiikan verkkokaupan markkinointitekstien luomiseen, mutta lopulta ihminen on vastuussa tekstin oikeellisuudesta. Tekoälyn hyödyntämisessä markkinointitekstien luomiseen on sekä uhkia että mahdollisuuksia. Tekoälyn tuottama teksti on käytävä läpi ja varmistettava ettei tuotetussa tekstissä ole virheellistä tietoa kosmetiikkatuotteiden raaka-aineista tai käyttötavoista. Hyvin muotoiltu ja suunniteltu kehote tuottaa pohjan markkinointiteksteille ja tehostaa tekstien luomisen prosessia.