Työntekijäkokemus henkilöstöalan yrityksessä
Jäntti, Noora (2025)
Jäntti, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen nykytila, siihen vaikuttavat tekijät sekä kehittämismahdollisuudet. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Eezy Oyj:n franchise-yritys Fegato Oy, joka tarjoaa henkilöstövuokrausta Etelä-Karjalan alueella.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään organisaatiokulttuuria ja sen määritelmää. Työntekijäkokemukseen perehdyttiin sen eri osa-alueiden kautta ja käsittelemällä, kuinka työntekijäkokemusta voisi kehittää. Työntekijäymmärrystä lähestytään sen määritelmän lisäksi työnantajakuvan ja -lupauksen näkökulmista.
Työn tutkielma toteutettiin sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla menetelmillä. Tutkielman aineistonkeruumenetelminä toimi työntekijäkysely ja haastattelut. Tulosten analysointi suoritettiin työpajassa toimeksiantajayrityksen toimihenkilöiden kesken.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijäkokemus on pääosin hyvällä tasolla. Tutkimuksen avulla saatiin selville työntekijöiden kokemat puutteet ja toiveet, jotka liittyivät erityisesti yhteydenpitoon, viestintään ja perehdytykseen. Työpajassa muodostettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla työntekijäkokemusta voidaan kehittää entistä paremmaksi.
Tutkimuksen voidaan todeta onnistuneen, sillä kaikkiin tutkimuskysymyksiin pystyttiin vastaamaan. Opinnäytetyön tutkielman tulokset sekä kehitysehdotukset mahdollistavat toimeksiantajalle työntekijäkokemuksen kehittämistyön aloittamisen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään organisaatiokulttuuria ja sen määritelmää. Työntekijäkokemukseen perehdyttiin sen eri osa-alueiden kautta ja käsittelemällä, kuinka työntekijäkokemusta voisi kehittää. Työntekijäymmärrystä lähestytään sen määritelmän lisäksi työnantajakuvan ja -lupauksen näkökulmista.
Työn tutkielma toteutettiin sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla menetelmillä. Tutkielman aineistonkeruumenetelminä toimi työntekijäkysely ja haastattelut. Tulosten analysointi suoritettiin työpajassa toimeksiantajayrityksen toimihenkilöiden kesken.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijäkokemus on pääosin hyvällä tasolla. Tutkimuksen avulla saatiin selville työntekijöiden kokemat puutteet ja toiveet, jotka liittyivät erityisesti yhteydenpitoon, viestintään ja perehdytykseen. Työpajassa muodostettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla työntekijäkokemusta voidaan kehittää entistä paremmaksi.
Tutkimuksen voidaan todeta onnistuneen, sillä kaikkiin tutkimuskysymyksiin pystyttiin vastaamaan. Opinnäytetyön tutkielman tulokset sekä kehitysehdotukset mahdollistavat toimeksiantajalle työntekijäkokemuksen kehittämistyön aloittamisen.