Alakouluikäisen keskivartalovoiman kehittäminen : opas opettajille
Seppälä, Petra; Svahn, Heli (2025)
Seppälä, Petra
Svahn, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten alakouluikäisen keskivartalovoimaa voitaisiin kehittää ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tavoitteena oli tuottaa keskivartalovoimaa kehittävä opas alakoulun opettajille, jota he voivat hyödyntää koulupäivän aikana ja liikuntatunneilla.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on opas keskivartalovoiman vahvistamisesta alakouluikäisten opettajille. Oppaan avulla voidaan mahdollisesti vaikuttaa ennaltaehkäisevästi lasten tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin. Oppaan avulla opettajat saavat tietoa siitä, miten lasten keskivartalovoimaa voitaisiin vahvistaa ja mitkä vahvistamiseen vaikuttavat. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu lasten keskivartalovoiman harjoitteluun, keskivartalon anatomiaan, lihasvoiman vahvistamiseen sekä liikkuvuuden ja tasapainon lisäämiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voimme todeta, että lasten keskivartalovoiman vahvistamiseen vaikuttavat lapsen motivaatio, vireystila, motorinen kehitys, ympäristö ja opetustyyli. Tutkimusnäyttö osoittaa kehonpainoharjoittelun ja vastusharjoittelun kevyillä vastuksilla olevan tehokas harjoittelumuoto alakouluikäisillä lapsilla. Opinnäytetyön avulla voitaisiin saada aktivoitua myös passiivisemmat lapset ilman säännöllistä liikunnallista harrastusta. Kehittämisajatuksena on, että keskivartalovoiman vahvistamisen harjoitteita voitaisiin hyödyntää aktiivisesti kaikissa alakouluissa. Lisäksi opinnäytetyöstä voitaisiin tehdä jatkotutkimus, jonka avulla selvitettäisiin, kuinka paljon opettajat ovat hyötyneet oppaasta ja onko alakouluikäisten keskivartalovoima kehittynyt.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on opas keskivartalovoiman vahvistamisesta alakouluikäisten opettajille. Oppaan avulla voidaan mahdollisesti vaikuttaa ennaltaehkäisevästi lasten tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin. Oppaan avulla opettajat saavat tietoa siitä, miten lasten keskivartalovoimaa voitaisiin vahvistaa ja mitkä vahvistamiseen vaikuttavat. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu lasten keskivartalovoiman harjoitteluun, keskivartalon anatomiaan, lihasvoiman vahvistamiseen sekä liikkuvuuden ja tasapainon lisäämiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voimme todeta, että lasten keskivartalovoiman vahvistamiseen vaikuttavat lapsen motivaatio, vireystila, motorinen kehitys, ympäristö ja opetustyyli. Tutkimusnäyttö osoittaa kehonpainoharjoittelun ja vastusharjoittelun kevyillä vastuksilla olevan tehokas harjoittelumuoto alakouluikäisillä lapsilla. Opinnäytetyön avulla voitaisiin saada aktivoitua myös passiivisemmat lapset ilman säännöllistä liikunnallista harrastusta. Kehittämisajatuksena on, että keskivartalovoiman vahvistamisen harjoitteita voitaisiin hyödyntää aktiivisesti kaikissa alakouluissa. Lisäksi opinnäytetyöstä voitaisiin tehdä jatkotutkimus, jonka avulla selvitettäisiin, kuinka paljon opettajat ovat hyötyneet oppaasta ja onko alakouluikäisten keskivartalovoima kehittynyt.