Yhteisöohjaaja kehittämässä yhteisöllistä toimintakulttuuria lukiossa
Heiskanen, Minna (2025)
Heiskanen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022056
Tiivistelmä
Lukiolaisten hyvinvoinnin haasteet ja yksinäisyyden kokemukset ovat viime vuosina lisääntyneet. Oppilaitoksilla on merkittävä tehtävä tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Lukioihin on palkattu yhteisöohjaajia vahvistamaan yhteisöllistä toimintakulttuuria.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, mitä yhteisöllisyys tarkoittaa lukion opiskelijoille ja henkilöstölle, sekä tuottaa tietoa yhteisöohjaajan työn sisällöistä yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseksi. Tarkoituksena oli laatia toimintamalli yhteisöohjaajan työn sisällöistä.
Kehittämistyön lähestymistapa oli toimintatutkimus. Tiedonkeruu toteutettiin neljässä vaiheessa erään Pohjois-Suomen lukion opiskelijoille (n=58) ja henkilöstölle (n=14). Menetelminä oli kysely sekä työpajoissa ennakoiva dialogi ja aivoriihi. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Tulosten pohjalta laadittiin toimintamalli yhteisöohjaajan työn sisällöistä lukiossa yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseksi.
Toimintamallilla pyritään suuntaamaan yhteisöohjaajan työtä keskeisiin yhteisöllisyyttä vahvistaviin tekijöihin lukioissa. Toimintamallista tuotettua infograafia voidaan hyödyntää yhteisöohjaajan työtehtävän suunnittelussa tai esittelemisessä lukion henkilöstölle, opiskelijoille ja yhteistyöverkostoille.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, mitä yhteisöllisyys tarkoittaa lukion opiskelijoille ja henkilöstölle, sekä tuottaa tietoa yhteisöohjaajan työn sisällöistä yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseksi. Tarkoituksena oli laatia toimintamalli yhteisöohjaajan työn sisällöistä.
Kehittämistyön lähestymistapa oli toimintatutkimus. Tiedonkeruu toteutettiin neljässä vaiheessa erään Pohjois-Suomen lukion opiskelijoille (n=58) ja henkilöstölle (n=14). Menetelminä oli kysely sekä työpajoissa ennakoiva dialogi ja aivoriihi. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Tulosten pohjalta laadittiin toimintamalli yhteisöohjaajan työn sisällöistä lukiossa yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseksi.
Toimintamallilla pyritään suuntaamaan yhteisöohjaajan työtä keskeisiin yhteisöllisyyttä vahvistaviin tekijöihin lukioissa. Toimintamallista tuotettua infograafia voidaan hyödyntää yhteisöohjaajan työtehtävän suunnittelussa tai esittelemisessä lukion henkilöstölle, opiskelijoille ja yhteistyöverkostoille.