Rättyän Sapuska Ky:n asiakkaiden asiakastyytyväisyys ja ostokäyttäytyminen
Puranen, Miia (2007)
Puranen, Miia
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022083
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii nivalalainen ravintola-alan yritys Rättyän Sapuska Ky, joka on toiminut jo vuodesta 1986. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Sapuskan asiakastyytyväisyyttä sekä selvittää Rättyän Sapuska Ky:ssa asioivien yksityisten asiakkaiden ja yritysasiakkaiden asiakasprofiili, jolloin voidaan selvittää toiminnassa mahdollisesti ilmenevät puutteet ja mahdolliset parannusehdotukset. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastaus seuraaviin alaongelmiin: Millaisia palveluominaisuuksia ravintola Sapuskan asiakkaat arvostavat? Millainen käsitys ravintola Sapuskan asiakkailla on Sapuskan tuotteista? Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden ostopaikan valintaan? ja Millaisia ravintola Sapuskan asiakkaat ovat? Teoriaosiossa käsiteltäviä aiheita ovat asiakastyytyväisyys, ostokäyttäytyminen, palvelu ja mielikuva.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Yritysasiakkaille tutkimus toteutettiin kirjekyselynä. Yksityiset asiakkaat puolestaan täyttivät kyselyn Sapuskassa. Kyselylomake koostui strukturoiduista vastausvaihtoehdoista ja yhdestä avoimesta vastausvaihtoehdosta. Kyselylomakkeista 47 lähetettiin yritysasiakkaille ja loput 200 jätettiin Sapuskaan yksityisten asiakkaiden täyte}.täväksi. Tutkimus toteutettiin 17.4. ja 2.5.2007 välisenä aikana. Lisäksi yksityisille asiakkaille annettiin vielä viikko tämän jälkeen vastausaikaa. Vastausprosentiksi muodostuivat 47 % (yritysasiakkaat) ja 53 % (yksityiset asiakkaat).
Tutkimusten pohjalta voidaan päätellä, että Rättyän Sapuska Ky:n asiakkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä Sapuskan toimintaan. Eri ominaisuuksia mitattaessa Sapuska sai hyvät arvot. Tulosten mukaan suurin osa yksityisistä asiakkaista oli kotoisin Nivalasta. Oulaisista asioivien osuus oli puolestaan pienin.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Yritysasiakkaille tutkimus toteutettiin kirjekyselynä. Yksityiset asiakkaat puolestaan täyttivät kyselyn Sapuskassa. Kyselylomake koostui strukturoiduista vastausvaihtoehdoista ja yhdestä avoimesta vastausvaihtoehdosta. Kyselylomakkeista 47 lähetettiin yritysasiakkaille ja loput 200 jätettiin Sapuskaan yksityisten asiakkaiden täyte}.täväksi. Tutkimus toteutettiin 17.4. ja 2.5.2007 välisenä aikana. Lisäksi yksityisille asiakkaille annettiin vielä viikko tämän jälkeen vastausaikaa. Vastausprosentiksi muodostuivat 47 % (yritysasiakkaat) ja 53 % (yksityiset asiakkaat).
Tutkimusten pohjalta voidaan päätellä, että Rättyän Sapuska Ky:n asiakkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä Sapuskan toimintaan. Eri ominaisuuksia mitattaessa Sapuska sai hyvät arvot. Tulosten mukaan suurin osa yksityisistä asiakkaista oli kotoisin Nivalasta. Oulaisista asioivien osuus oli puolestaan pienin.