Yhteiskehittämisen voima : jäsenlähtöisen toiminnan kehittäminen Pienperheyhdistyksessä
Randelin, Minna; Kataja, Mia (2025)
Randelin, Minna
Kataja, Mia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pienperheyhdistykselle yhteiskehittämisen malli, joka mahdollistaa Pienperheyhdistyksen jäsenten osallistamisen toiminnan kehittämiseen sekä heidän tarpeidensa huomioimisen. Mallin tavoitteena on edistää jäsenten osallisuutta, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja tukea heidän voimavaraistumistaan, jotta heidän voimavaransa ja tarpeensa näkyisivät yhteiskehittämisen prosessissa. Kehitetty malli on sovellettavissa myös muissa järjestöissä ja organisaatioissa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu yhteiskehittämisen ja osallisuuden käsitteiden ympärille. Yhteiskehittämisellä tarkoitetaan organisaation toiminnan kehittämistä yhdessä sidosryhmien kanssa, jotta toimintoihin osallistujilla olisi mahdollisuus vaikuttaa toimintoihin ja vahvistaa omaa toimijuuttaan. Osallisuus liittyy yksilön mahdollisuuksiin toimia ja kuulua yhteisöihin, mikä lisää hyvinvointia ja sitoutumista. Lisäksi tietoperustassa tarkastellaan yhden vanhemman perheitä, järjestötoimintaa ja fasilitoinnin perusteita.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin voimavaralähtöistä yhteiskehittämistä ja menetelmänä käytettiin tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Yhteiskehittämisen mallia testattiin eri kohderyhmille suunnatuissa työpajoissa, joissa hyödynnettiin erilaisia luovia menetelmiä osallisuuden ja vuorovaikutuksen tukemiseksi. Aineisto kerättiin osallistavan havainnoinnin, työpajojen jälkeisten palautekyselyiden sekä työntekijöille suunnatun loppupalautekyselyn avulla.
Keskeisimpinä tuloksina havaittiin, että eri kohderyhmille suunnatut työpajat koettiin toimiviksi yhteiskehittämisen menetelmiksi, ja ne synnyttivät konkreettisia kehitysideoita. Osallistujat kokivat tulleensa kuulluiksi, ja luovien menetelmien käyttö koettiin pääasiassa ideointia ja osallisuuden kokemusta tukevaksi. Yhteiskehittämisen malli voi vahvistaa jäsenten sitoutumista ja yhteisöllisyyttä yhdistystoiminnassa. Jatkokehittämisen kannalta keskeistä olisi mallin laajentaminen ja sen soveltaminen muihin järjestöihin. Lisäksi pidempiaikaisen vaikuttavuuden arviointi tukisi mallin kehittämistä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu yhteiskehittämisen ja osallisuuden käsitteiden ympärille. Yhteiskehittämisellä tarkoitetaan organisaation toiminnan kehittämistä yhdessä sidosryhmien kanssa, jotta toimintoihin osallistujilla olisi mahdollisuus vaikuttaa toimintoihin ja vahvistaa omaa toimijuuttaan. Osallisuus liittyy yksilön mahdollisuuksiin toimia ja kuulua yhteisöihin, mikä lisää hyvinvointia ja sitoutumista. Lisäksi tietoperustassa tarkastellaan yhden vanhemman perheitä, järjestötoimintaa ja fasilitoinnin perusteita.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin voimavaralähtöistä yhteiskehittämistä ja menetelmänä käytettiin tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Yhteiskehittämisen mallia testattiin eri kohderyhmille suunnatuissa työpajoissa, joissa hyödynnettiin erilaisia luovia menetelmiä osallisuuden ja vuorovaikutuksen tukemiseksi. Aineisto kerättiin osallistavan havainnoinnin, työpajojen jälkeisten palautekyselyiden sekä työntekijöille suunnatun loppupalautekyselyn avulla.
Keskeisimpinä tuloksina havaittiin, että eri kohderyhmille suunnatut työpajat koettiin toimiviksi yhteiskehittämisen menetelmiksi, ja ne synnyttivät konkreettisia kehitysideoita. Osallistujat kokivat tulleensa kuulluiksi, ja luovien menetelmien käyttö koettiin pääasiassa ideointia ja osallisuuden kokemusta tukevaksi. Yhteiskehittämisen malli voi vahvistaa jäsenten sitoutumista ja yhteisöllisyyttä yhdistystoiminnassa. Jatkokehittämisen kannalta keskeistä olisi mallin laajentaminen ja sen soveltaminen muihin järjestöihin. Lisäksi pidempiaikaisen vaikuttavuuden arviointi tukisi mallin kehittämistä.