Lyhytvideot osana yrityksen markkinointia : case: Mukkulan Kartano
Kumpula, Milla (2025)
Kumpula, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle käytännönläheinen ohjeistus sosiaalisen median lyhytvideoiden tuottamiseen, osaksi yrityksen markkinointia. Toimeksiantaja eli Mukkulan Kartano on kokoushotelli ja tilausravintola Lahdessa. Tavoitteena oli laatia Instagram-tilille lyhytvideostrategia ja -konseptit, joiden avulla yritys voi aloittaa tavoitteellisen videotuotannon. Tarkoituksena oli auttaa kehittämään videoita, joiden rakenne ja sisältö on laadukas. Lyhytvideostrategian avulla halutaan kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja myyntiä.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu raportin teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta, sekä erillisestä Lyhytvideostrategia-tiedostosta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sisältömarkkinointia, sosiaalisen median käsitettä ja käyttöä, Instagramia, lyhytvideoita, sekä lyhytvideostrategian suunnittelua. Erityisesti keskityttiin lyhytvideoiden rakenteen ja tehokeinojen selvittämiseen. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin lyhytvideostrategia, joka muodostettiin perehtymällä toimeksiantajan nykytilanteeseen, asiakkaisiin ja kilpailijoihin. Perehtymisessä hyödynnettiin toimeksiantajan haastattelua ja sosiaalisen median tilien tarkastelua. Analyysin perusteella määriteltiin lyhytvideokonseptien kohderyhmät, tavoitteet ja sisältöideat.
Lopputuloksena laadittiin erillinen Lyhytvideostrategia-tiedosto, jossa tiivistettiin kohderyhmät, tavoitteet, mittarit, sisältösuunnitelma, sekä jakelu ja seuranta. Sisältösuunnitelmassa ideoitiin yksittäisiä sisältöjä, sekä kolme lyhytvideokonseptia, joiden videoille laadittiin käsikirjoitukset.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu raportin teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta, sekä erillisestä Lyhytvideostrategia-tiedostosta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sisältömarkkinointia, sosiaalisen median käsitettä ja käyttöä, Instagramia, lyhytvideoita, sekä lyhytvideostrategian suunnittelua. Erityisesti keskityttiin lyhytvideoiden rakenteen ja tehokeinojen selvittämiseen. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin lyhytvideostrategia, joka muodostettiin perehtymällä toimeksiantajan nykytilanteeseen, asiakkaisiin ja kilpailijoihin. Perehtymisessä hyödynnettiin toimeksiantajan haastattelua ja sosiaalisen median tilien tarkastelua. Analyysin perusteella määriteltiin lyhytvideokonseptien kohderyhmät, tavoitteet ja sisältöideat.
Lopputuloksena laadittiin erillinen Lyhytvideostrategia-tiedosto, jossa tiivistettiin kohderyhmät, tavoitteet, mittarit, sisältösuunnitelma, sekä jakelu ja seuranta. Sisältösuunnitelmassa ideoitiin yksittäisiä sisältöjä, sekä kolme lyhytvideokonseptia, joiden videoille laadittiin käsikirjoitukset.