Vaikuttajien kokemus sosiaalisen median haittavaikutuksista
Jokinen, Paavo (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022226
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii somevaikuttajien suhdetta sosiaalisen median koukuttavuuteen, brändinrakennukseen ja vastuuseen seuraajiaan kohtaan. Tavoitteena oli selvittää, millaisen kuvan vaikuttajat haluavat antaa itsestään, mitä he todellisuudessa viestivät ja kuinka tietoisia he ovat sisällöntuotantonsa vaikutuksista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla neljältä suomalaiselta vaikuttajalta. Aineisto analysoitiin teemallisen sisällönanalyysin avulla. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin muun muassa Nir Eyalin Hook-mallia sekä Jonathan Haidtin näkemyksiä sosiaalisen median psykologisista vaikutuksista.
Tuloksissa nousi esiin jännite vaikuttajien arvojen ja käytännön toiminnan välillä. Vaikka vaikuttajat halusivat näyttäytyä aitoina ja vastuullisina, kaupalliset paineet ohjasivat sisällöntuotantoa. Koukutus nähtiin osaksi työn menestystä, ei ongelmana. Tulokset korostavat tarvetta lisätä vaikuttajien kriittistä ymmärrystä omasta roolistaan ja vastuustaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla neljältä suomalaiselta vaikuttajalta. Aineisto analysoitiin teemallisen sisällönanalyysin avulla. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin muun muassa Nir Eyalin Hook-mallia sekä Jonathan Haidtin näkemyksiä sosiaalisen median psykologisista vaikutuksista.
Tuloksissa nousi esiin jännite vaikuttajien arvojen ja käytännön toiminnan välillä. Vaikka vaikuttajat halusivat näyttäytyä aitoina ja vastuullisina, kaupalliset paineet ohjasivat sisällöntuotantoa. Koukutus nähtiin osaksi työn menestystä, ei ongelmana. Tulokset korostavat tarvetta lisätä vaikuttajien kriittistä ymmärrystä omasta roolistaan ja vastuustaan.