Asiakastiedon hallinta matkailualan yrityksessä: tietosuojaseloste osana vastuullista liiketoimintaa
Manninen, Milla (2025)
Manninen, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921864
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tietosuojalainsäädännön ja erilaisten käytäntöjen vaikutusta henkilötietojen käsittelyyn erityisesti majoitustoiminnassa. Työn taustalla on EU:n yleinen tietosuoja- setus ja siihen liittyvät kansalliset lait, jotka velvoittavat organisaatioita suojaamaan rekisteröityjen oikeuksia ja varmistamaan henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuuden. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajayritykselle kattava tietosuojaseloste sekä kehittää yrityksen asiakastietojen hallintaa.
Työssä tarkastellaan ensin tietosuojalainsäädännön keskeisiä periaatteita, kuten henkilötietojen käsittelyä, rekisteröidyn oikeuksia ja valvontakäytäntöjä. Kohdeyrityksen nykytilanne ja sen käytännöt henkilötietojen käsittelyssä avataan haastatteluiden kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tietosuojaseloste täyttää lain vaatimukset ja parantaa asiakassuhteita. Työ korostaa tietosuojan merkitystä liiketoiminnassa ja sen vaikutusta organisaation maineeseen ja kilpailukykyyn. Tietosuojakäytännöissä on jatkuvasti kehitettävää, ja organisaatioiden on sopeuduttava muuttuviin sääntöihin ja toimintaympäristöihin.
Työssä tarkastellaan ensin tietosuojalainsäädännön keskeisiä periaatteita, kuten henkilötietojen käsittelyä, rekisteröidyn oikeuksia ja valvontakäytäntöjä. Kohdeyrityksen nykytilanne ja sen käytännöt henkilötietojen käsittelyssä avataan haastatteluiden kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tietosuojaseloste täyttää lain vaatimukset ja parantaa asiakassuhteita. Työ korostaa tietosuojan merkitystä liiketoiminnassa ja sen vaikutusta organisaation maineeseen ja kilpailukykyyn. Tietosuojakäytännöissä on jatkuvasti kehitettävää, ja organisaatioiden on sopeuduttava muuttuviin sääntöihin ja toimintaympäristöihin.