Markkinointisuunnitelma : Ylä-Uudenmaan Osuuspankki
Lehtomäki, Salla (2025)
Lehtomäki, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122276
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia OP Ylä-Uusimaalle strateginen markkinointisuunnitelma, joka tukee pankin markkinointitoimenpiteitä ja vahvistaa sen paikallista kilpailukykyä. Työ sai alkunsa sekä tekijän omasta havainnosta suunnitelman puuttumisesta, että toimeksiantajan tarpeesta jäsennellylle markkinoinnille. Suunnitelma pohjautuu SOSTAC-malliin, jonka avulla rakennettiin kokonaisuus tilanneanalyysistä tavoitteiden ja strategioiden määrittelyyn sekä taktiikoiden ja mittareiden suunnitteluun.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee finanssialan markkinointia, strategista suunnittelua ja alan erityispiirteitä. Empiirisessä osuudessa analyysityökaluja sovellettiin OP Ylä-Uusimaan toimintaan, ja tuloksena syntyi konkreettinen suunnitelma, joka ohjaa markkinointia systemaattisesti liiketoiminnan tavoitteita tukien. Tämän työn lisäksi lopputuotteena toimeksiantajalle toimitettiin myös käytännönläheinen PowerPoint-esitys liitteineen.
Opinnäytetyö osoittaa, kuinka strateginen suunnittelu luo pohjan tehokkaalle markkinoinnin toteutukselle. Työ palvelee sekä toimeksiantajaa että markkinointiasiantuntijaa operatiivisen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee finanssialan markkinointia, strategista suunnittelua ja alan erityispiirteitä. Empiirisessä osuudessa analyysityökaluja sovellettiin OP Ylä-Uusimaan toimintaan, ja tuloksena syntyi konkreettinen suunnitelma, joka ohjaa markkinointia systemaattisesti liiketoiminnan tavoitteita tukien. Tämän työn lisäksi lopputuotteena toimeksiantajalle toimitettiin myös käytännönläheinen PowerPoint-esitys liitteineen.
Opinnäytetyö osoittaa, kuinka strateginen suunnittelu luo pohjan tehokkaalle markkinoinnin toteutukselle. Työ palvelee sekä toimeksiantajaa että markkinointiasiantuntijaa operatiivisen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.