Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työssäoppimispaikkojen ja ammatillisen koulutuksen yhteistyön kehittäminen hius- ja kauneusalalla

Nurkka, Iida (2025)

Avaa tiedosto
Nurkka_Iida.pdf (585.3Kt)
Lataukset: 


Nurkka, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ammatillisen koulutuksen ja työssäoppimispaikkojen välistä yhteistyötä hius- ja kauneusalalla. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Saimaan ammattiopisto Sampon kanssa, ja sen tuloksia voivat hyödyntää niin oppilaitos kuin alan työelämätoimijat. Tavoitteena oli edistää opiskelijoiden oppimista, sekä varmistaa koulutuksen vastaavuus työelämän vaatimuksiin. Opinnäytetyössä kartoitettiin hius- ja kauneusalan opettajien, opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien kokemuksia työssäoppimisjaksoista sekä näkemyksiä nykyisen yhteistyön toimivuudesta. Tarkoituksena oli löytää käytännönläheisiä kehitystoimenpiteitä, joiden avulla vuorovaikutusta ja yhteistyötä eri osapuolten välillä voidaan vahvistaa.

Tietoperusta pohjautui ajankohtaiseen kirjallisuuteen ammatillisesta koulutuksesta, ohjauskäytännöistä, erityisestä tuesta sekä kokemuksellisesta oppimisesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista verkkokyselyä, joka kohdistettiin kolmelle ryhmälle: hius- ja kauneusalan ammatillisille opettajille, opiskelijoille ja työpaikkaohjaajille. Lisäksi tehtiin kaksi haastattelua työpaikkaohjaajille. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.

Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kolme keskeistä kehittämisaluetta. Aiheet olivat opiskelijan oppimista tukeva yhteistyö ja avoin vuorovaikutus, opettajan näkyvä rooli opiskelijan ohjauksessa ja työpaikkaohjaajan tehtävien ja roolin selkeyttäminen. Johtopäätöksinä ehdotettiin muun muassa koulutuksia opettajille, perehdytysmateriaalia työpaikkaohjaajille sekä opiskelijoille suunnattua markkinointitehtävää. Lisäksi suositeltiin säännöllisiä ohjauskeskusteluja työelämäjakson eri vaiheisiin. Näillä toimenpiteillä voitaisiin parantaa opiskelijoiden ohjauksen laatua, lisätä ymmärrystä eri osapuolten rooleista ja tukea ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste