Ohje leikki-ikäisen kasvun mittauksesta ja kasvukäyrien käyttämisestä hoitotyön opiskelijoille
Masalin, Marleena; Tuomisto, Milla (2025)
Masalin, Marleena
Tuomisto, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjeita leikki-ikäisen kasvun mittauksesta ja kasvukäyrien käyttämisestä hoitotyön opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa valmiuksia hoitotyön opiskelijoille lapsen mittaamiseen ja kasvukäyrien käyttöön liittyen. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu. Kehittämisyhteistyönä tuotettiin kirjallisia ohjeita hoitotyön opiskelijoiden ydinosaamisen työpajaan liittyen opintojaksoon ”Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö”.
Ohjeet tuotettiin kerättyyn tietoperustaan nojaten. Käytetty tietoperusta oli ajankohtaista ja tutkittua. Ohjeita tehtiin yhteensä kolme. Niissä käsitellään pituuden, painon ja päänympäryksen mittaamista sekä kasvukäyrän käyttämistä ja kasvun poikkeamiin reagoimista. Ohjeet ovat sähköisessä muodossa, mutta niitä voi tulostaa A4-kokoisiksi ohjeiksi, jotka vastaavat työpajan käyttötarkoitusta. Ohjeiden tekoon käytettiin Canva-sovellusta, joka on ilmainen graafisen suunnittelun verkkotyökalu.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka on tutkimuksellisen kehittämistyön muoto. Toiminnallisessa opinnäytetyössä osoitettiin ammatillista asiantuntijuutta ohjeiden sekä raportin avulla. Raportti ja ohjeet luotiin tutkimuksellisen kehittämisen keinoin. Palautetta ohjeista kerättiin hoitotyön opiskelijoilta palautelomakkeen avulla. Lomakkeeseen vastanneiden palautteet huomioitiin, kun ohjeet muokattiin lopulliseen versioonsa. Opinnäytetyön tuotosta eli ohjeita arviointiin ja jatkokehitettiin yhteistyössä sekä toimeksiantajan että kohderyhmän kanssa.
Palautelomakkeen keskeisimpänä tuloksena ilmeni, että ohjeet valmistavat opiskelijoita kaikkien vastaajien mielestä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön opintojakson työpajaan. Ohjeet olivat palautteiden mukaan myös selkeitä, sekä visuaalisesti miellyttäviä kaikkien vastaajien mielestä. Palautekyselyn vastauksissa ainoana kehitysideana ilmeni otsikoiden informatiivisuuden lisääminen, jota toimeksiantaja puolsi, ja tarvittavat muutokset tehtiin ennen ohjeiden julkaisemista.
Kehitysideana nousi ajatus ohjeista liittyen vauvan ja taaperoiden kasvun mittaukseen ja kasvukäyrien käyttämiseen. Vauvojen ja taaperoikäisten mittaaminen eroaa myös konkreettisesti niin välineistön kuin mittaamistekniikankin suhteen. Lasten kasvun mittaamiseen liittyviä ohjeita tulisi niin oppilaitoksissa kuin toimipisteissäkin päivittää aika ajoin, jotta yhtenäiset mittauskäytänteet varmistaisivat lasten kasvun poikkeamien havaitsemisen.
Ohjeet tuotettiin kerättyyn tietoperustaan nojaten. Käytetty tietoperusta oli ajankohtaista ja tutkittua. Ohjeita tehtiin yhteensä kolme. Niissä käsitellään pituuden, painon ja päänympäryksen mittaamista sekä kasvukäyrän käyttämistä ja kasvun poikkeamiin reagoimista. Ohjeet ovat sähköisessä muodossa, mutta niitä voi tulostaa A4-kokoisiksi ohjeiksi, jotka vastaavat työpajan käyttötarkoitusta. Ohjeiden tekoon käytettiin Canva-sovellusta, joka on ilmainen graafisen suunnittelun verkkotyökalu.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka on tutkimuksellisen kehittämistyön muoto. Toiminnallisessa opinnäytetyössä osoitettiin ammatillista asiantuntijuutta ohjeiden sekä raportin avulla. Raportti ja ohjeet luotiin tutkimuksellisen kehittämisen keinoin. Palautetta ohjeista kerättiin hoitotyön opiskelijoilta palautelomakkeen avulla. Lomakkeeseen vastanneiden palautteet huomioitiin, kun ohjeet muokattiin lopulliseen versioonsa. Opinnäytetyön tuotosta eli ohjeita arviointiin ja jatkokehitettiin yhteistyössä sekä toimeksiantajan että kohderyhmän kanssa.
Palautelomakkeen keskeisimpänä tuloksena ilmeni, että ohjeet valmistavat opiskelijoita kaikkien vastaajien mielestä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön opintojakson työpajaan. Ohjeet olivat palautteiden mukaan myös selkeitä, sekä visuaalisesti miellyttäviä kaikkien vastaajien mielestä. Palautekyselyn vastauksissa ainoana kehitysideana ilmeni otsikoiden informatiivisuuden lisääminen, jota toimeksiantaja puolsi, ja tarvittavat muutokset tehtiin ennen ohjeiden julkaisemista.
Kehitysideana nousi ajatus ohjeista liittyen vauvan ja taaperoiden kasvun mittaukseen ja kasvukäyrien käyttämiseen. Vauvojen ja taaperoikäisten mittaaminen eroaa myös konkreettisesti niin välineistön kuin mittaamistekniikankin suhteen. Lasten kasvun mittaamiseen liittyviä ohjeita tulisi niin oppilaitoksissa kuin toimipisteissäkin päivittää aika ajoin, jotta yhtenäiset mittauskäytänteet varmistaisivat lasten kasvun poikkeamien havaitsemisen.