Suomalaisen brändin rakentaminen ja sopeuttaminen Japanin markkinoille
Arpiainen, Benjamin (2025)
Arpiainen, Benjamin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022195
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten suomalainen brändi voi onnistuneesti rakentaa ja sopeuttaa visuaalisen ja strategisen brändi-identiteetin Japanin markkinoille. Tavoitteena oli tuottaa kehittämistyönä brändiohjeistusta, joka tarjoaa suomalaisille yrityksille konkreettisia työkaluja ja ohjeita kestävän brändin rakentamiseen. Opinnäytetyö keskittyi erityisesti Japanin markkinoihin ja kuluttajiin sekä sen paikallisen kulttuurin ja tapojen huomioimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jonka tuotoksena oli visuaalinen ja strateginen brändiohjeistus. Näiden pohjalta suomalaiset yritykset pystyvät rakentamaan oman brändikirjan ja ohjeistuksen omalle yritykselle. Kehittämistyö toteutettiin yksityiselle työelämäkumppanille, jonka nimeä ei voida tässä opinnäytetyössä mainita.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee aluksi brändin merkitystä liiketoiminnassa, brändin rakentamisen keskeisiä elementtejä, kansainvälistymistä ja kulttuurieroja sekä japanilaista kuluttajaa. Näiden jälkeen siirrytään bränditarinoihin, joissa käsitellään KFC, Red Bullin ja Marimekon matkaa Japanin markkinoille käsitellen yritysten kohtaamia haasteita, ratkaisuja ja onnistumisia. Aineistoa täydennetään asiantuntijahaastattelulla, joka tarjoaa uusia näkökulmia japanilaiseen brändiviestintään ja kuluttajakäyttäytymiseen sekä tukee tietoperustan aikaisempia löydöksiä.
Opinnäytetyön keskeisiksi tuloksiksi nousivat kulttuurisen ymmärryksen ja lokalisaation merkitys sekä yhteistyökumppanin tärkeys. Japanin markkinoilla menestyminen edellyttää visuaalista herkkyyttä, tarinallista brändiviestintää sekä syvää ja maltillista asiakasymmärrystä. Brändin tulee mukauttaa viestintää, palvelumuotoilua ja esteettistä ilmettä paikallisiin odotuksiin sopiviksi, mutta kuitenkin niin että se säilyttää ydinidentiteettinsä. Tästä voidaan johtopäätöksenä todeta, että brändin menestyminen Japanissa rakentuu johdonmukaisuuden, kulttuurisen sopeutumisen ja luottamuksen varaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jonka tuotoksena oli visuaalinen ja strateginen brändiohjeistus. Näiden pohjalta suomalaiset yritykset pystyvät rakentamaan oman brändikirjan ja ohjeistuksen omalle yritykselle. Kehittämistyö toteutettiin yksityiselle työelämäkumppanille, jonka nimeä ei voida tässä opinnäytetyössä mainita.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee aluksi brändin merkitystä liiketoiminnassa, brändin rakentamisen keskeisiä elementtejä, kansainvälistymistä ja kulttuurieroja sekä japanilaista kuluttajaa. Näiden jälkeen siirrytään bränditarinoihin, joissa käsitellään KFC, Red Bullin ja Marimekon matkaa Japanin markkinoille käsitellen yritysten kohtaamia haasteita, ratkaisuja ja onnistumisia. Aineistoa täydennetään asiantuntijahaastattelulla, joka tarjoaa uusia näkökulmia japanilaiseen brändiviestintään ja kuluttajakäyttäytymiseen sekä tukee tietoperustan aikaisempia löydöksiä.
Opinnäytetyön keskeisiksi tuloksiksi nousivat kulttuurisen ymmärryksen ja lokalisaation merkitys sekä yhteistyökumppanin tärkeys. Japanin markkinoilla menestyminen edellyttää visuaalista herkkyyttä, tarinallista brändiviestintää sekä syvää ja maltillista asiakasymmärrystä. Brändin tulee mukauttaa viestintää, palvelumuotoilua ja esteettistä ilmettä paikallisiin odotuksiin sopiviksi, mutta kuitenkin niin että se säilyttää ydinidentiteettinsä. Tästä voidaan johtopäätöksenä todeta, että brändin menestyminen Japanissa rakentuu johdonmukaisuuden, kulttuurisen sopeutumisen ja luottamuksen varaan.