B2B-sähköpostimarkkinoinnin suunnittelu ja toteuttaminen
Vatanen, Saku (2025)
Vatanen, Saku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122391
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sähköpostimarkkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista ja siihen liittyviä toimenpiteitä, etenkin B2B eli yritysmarkkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin ravintola-alan yritys X:lle. Tavoitteena oli löytää toimivin markkinoinnin keino yritykselle uusien yritysasiakkaiden hankintaan. Uusia asiakkaita pyrittiin hankkia sähköpostimarkkinoinnilla toteuttamalla mainoskampanja. Kampanjalle asetettiin tavoitteet, joihin ei kuitenkaan päästy, ja opinnäytetyön fokus vaihdettiin B2B-sähköpostimarkkinoinnin oppaan luomiseen. Opas sisältää aiheeseen liittyvää teoriaa ja tietoa mainoskampanjan aikana tehdyistä toimista. Opinnäytetyön aikana toteutettiin mainoskampanja, jonka tavoitteena oli tuoda uusia asiakkaita yritys X:lle. Mainoskampanjan alhaisten tulosten takia tehtiin myös kysely mainoksen asiakkaille, jonka tavoitteena oli löytää syitä, miksi mainos epäonnistui. Mainoksen ja kyselyn tuloksia analysoitiin löytämään syitä mainoksen epäonnistumiselle. Syitä etsittiin myös mainoskampanjan aikana tehdyistä toimista vertaamalla niitä alan yleisiin ja suositeltaviin käytänteisiin.