Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uhkaavien asiakastilanteiden hallinta : toiminta- ja jälkikäsittelyohjeet K-Supermarket Rediin ja K-Market Pikku-Rediin

Myllynen, Tiia; Olli, Emmi (2025)

Avaa tiedosto
Myllynen_Tiia_Olli_Emmi.pdf (719.8Kt)
Lataukset: 


Myllynen, Tiia
Olli, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää K-Supermarket Redin ja K-Market Pikku-Redin henkilökunnan tietoisuutta uhkaavien tilanteiden tunnistamisen, toimimisen ja jälkikäsittelyn osalta. Tarkoituksena oli laatia ohjekansio selkeillä ja käytännönläheisillä ohjeilla. Ohjeiden toivotaan vahvistavan turvallisuuskulttuuria ja lisäävän työhyvinvointia. Työn toimeksiantajana toimi kauppias Ilari Tikkala.

Kyseessä oli kehittämistyö, jonka tietoperusta rakentui työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin, turvallisuusajattelun, asiakastyön väkivallan ja aggressiivisuuden sekä jälkikäsittelyn teemoista. Menetelmällisesti työssä hyödynnettiin henkilöstölle toteutettuja teemahaastatteluja sekä dokumenttianalyysiä. Haastatteluiden teemoina olivat työturvallisuus, työhyvinvointi ja jälkikäsittely. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Dokumenttianalyysi toimi toisena menetelmänä ja tuki ohjekansion sisällön rakentamista.

Haastatteluista ilmeni, että K-Supermarket Redissä ja K-Market Pikku-Redissä vallitsee avoin ja matalahierarkkinen työilmapiiri, joka edistää vuorovaikutusta ja mahdollistaa turvallisuuskulttuurin kehittämisen. Henkilökunta koki turvallisuuden tason pääosin hyväksi, mutta lisää tietoisuutta ja konkreettisia keinoja sen parantamiseen kaivattiin. Turvallisuusteemojen vähäinen käsittely arjessa korosti tarvetta aktiiviselle keskustelulle ja tietoisuuden lisäämiselle.

Kehittämistyö osoitti, että henkilöstön turvallisuuden tunne ja valmius toimia uhkatilanteissa vaativat selkeitä ohjeita, toimivaa jälkikäsittelyä sekä yhteisöllistä tukea. Kaupan alan väkivallan lisääntyessä turvallisuus tulee nähdä ensisijaisena kehittämiskohteena sekä yksittäisissä myymälöissä että koko toimialalla. Kehittämistyön tuotoksena syntyi ohjekansio, joka tarjoaa konkreettisia ohjeita uhkatilanteiden tunnistamiseen, toimintamalleja väkivaltatilanteisiin ja niiden jälkikäsittelyyn.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste