Käyttäjäkeskeisen Pelsu.fi -etusivun kehittäminen Design Sprint -menetelmällä : case: Caverion Suomi Oy
Pihlaste, Aune; Leppänen, Essi-Irmeli; Lämsä, Tero (2025)
Pihlaste, Aune
Leppänen, Essi-Irmeli
Lämsä, Tero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Pelsu.fi -verkkosivuston etusivun käyttäjäkokemusta ja selkeyttää sen toiminnallisuutta. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Caverion Suomi Oy, joka hyötyy parantuneesta asiakaskokemuksesta sekä selkeämmästä ja tehokkaammasta etusivusta. Kehittämistehtävänä oli uudistaa verkkosivun etusivu vastaamaan nykyaikaisia käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja verkkokäytettävyyden periaatteita.
Kehittäminen painottui erityisesti yksinkertaiseen ja selkeään käyttöliittymään sekä toimintakehotteiden eli CTA -elementtien (Call-To-Action) selkeyteen. Kehitysprosessi pohjautui Knappin, Zeratskyn ja Kowitzin (2016) esittämään Design Sprint -malliin, jossa korostetaan ratkaisukeskeistä lähestymistapaa, nopeaa prototypointia ja käyttäjäpalautteen keräämistä jo kehityksen alkuvaiheessa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Figma-työkalulla toteutettu prototyyppi uudistetusta etusivusta. Prototyyppi sisälsi muun muassa selkeämmät CTA-elementit, visuaalisesti yksinkertaisemman navigoinnin ja reaaliaikaisesti käyttäjiä auttavan chatbotin. Uudistettu etusivu vastaa paremmin käyttäjien ja yrityksen edustajien tarpeisiin ja tukee tehokkaasti myyntityötä.
Design Sprint -menetelmä osoittautui erittäin tehokkaaksi mahdollistaen nopean käyttäjäkeskeisen kehittämisen. Jatkokehitysehdotuksena nousi esille erityisesti tekoälyagenttien ja chatbottien laajempi hyödyntäminen sivustolla. Niiden avulla asiakaspalvelua ja myyntiä on mahdollista tehostaa ja personoida.
Kehittäminen painottui erityisesti yksinkertaiseen ja selkeään käyttöliittymään sekä toimintakehotteiden eli CTA -elementtien (Call-To-Action) selkeyteen. Kehitysprosessi pohjautui Knappin, Zeratskyn ja Kowitzin (2016) esittämään Design Sprint -malliin, jossa korostetaan ratkaisukeskeistä lähestymistapaa, nopeaa prototypointia ja käyttäjäpalautteen keräämistä jo kehityksen alkuvaiheessa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Figma-työkalulla toteutettu prototyyppi uudistetusta etusivusta. Prototyyppi sisälsi muun muassa selkeämmät CTA-elementit, visuaalisesti yksinkertaisemman navigoinnin ja reaaliaikaisesti käyttäjiä auttavan chatbotin. Uudistettu etusivu vastaa paremmin käyttäjien ja yrityksen edustajien tarpeisiin ja tukee tehokkaasti myyntityötä.
Design Sprint -menetelmä osoittautui erittäin tehokkaaksi mahdollistaen nopean käyttäjäkeskeisen kehittämisen. Jatkokehitysehdotuksena nousi esille erityisesti tekoälyagenttien ja chatbottien laajempi hyödyntäminen sivustolla. Niiden avulla asiakaspalvelua ja myyntiä on mahdollista tehostaa ja personoida.