Asiakastyytyväisyyskysely DataIT Oy:lle
Berg, Otto (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda DataIt Oy:lle asiakastyytyväisyystutkimus B2B-asiakkaiden näkökulmasta. Asiakaspalautteen kerääminen on olennaisen tärkeä osa prosessia, sillä sen avulla voidaan saada arvokasta tietoa asiakkaiden odotuksista ja tarpeista. Näiden tietojen pohjalta DataIT Oy pystyy kehittämään palveluitaan, parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja tukemaan yrityksen kasvua sekä kilpailukykyä IT-alalla. Palautteen avulla tunnistetaan kehityskohteet ja vahvistetaan yrityksen asemaa asiakkaiden luotettavana IT-kumppanina.
Tietoperustassa käsiteltiin olennaisia käsitteitä, kuten asiakaskokemuksen merkitystä ja asiakastyytyväisyyden vaikutusta yrityksen menestykseen. DataIT Oy:n asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, johon vastasi yhteensä 38 yhteistyökumppania.
Tulosten perusteella asiakastyytyväisyys on erittäin hyvällä tasolla. Asiakkaat ovat valinneet DataIT Oy:n sen tarjoamien korkealaatuisten IT-ratkaisujen ja ammattitaitoisen palvelun vuoksi. Lisäksi asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä reklamaatiotilanteiden hoitamiseen, mikä vahvistaa yrityksen mainetta luotettavana ja asiakaslähtöisenä toimijana.
Vastausten perusteella toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia kyselyn perusteella saaduista vastauksista. DataIT Oy voisi hyödyntää teknologisia ratkaisuja asiakaspalvelun tehostamiseen. Chatbotien käyttöönotto voisi nopeuttaa yksinkertaisiin tukipyyntöihin vastaamista ja tarjota reaaliaikaista apua. Palvelutasosopimusten tarkempi määrittely auttaisi asiakkaita ymmärtämään tukipyyntöjen ja sähköpostien vastausaikoja. Lisäksi sisäisen viestinnän kehittäminen, kuten projektinhallintatyökalujen lisäisi työntekijöiden ymmärrystä yrityksen prosesseista ja tavoitteista. Näin DataIT Oy voisi vahvistaa asiakaskokemusta ja entisestään parantaa toimintaansa.
Tietoperustassa käsiteltiin olennaisia käsitteitä, kuten asiakaskokemuksen merkitystä ja asiakastyytyväisyyden vaikutusta yrityksen menestykseen. DataIT Oy:n asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, johon vastasi yhteensä 38 yhteistyökumppania.
Tulosten perusteella asiakastyytyväisyys on erittäin hyvällä tasolla. Asiakkaat ovat valinneet DataIT Oy:n sen tarjoamien korkealaatuisten IT-ratkaisujen ja ammattitaitoisen palvelun vuoksi. Lisäksi asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä reklamaatiotilanteiden hoitamiseen, mikä vahvistaa yrityksen mainetta luotettavana ja asiakaslähtöisenä toimijana.
Vastausten perusteella toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia kyselyn perusteella saaduista vastauksista. DataIT Oy voisi hyödyntää teknologisia ratkaisuja asiakaspalvelun tehostamiseen. Chatbotien käyttöönotto voisi nopeuttaa yksinkertaisiin tukipyyntöihin vastaamista ja tarjota reaaliaikaista apua. Palvelutasosopimusten tarkempi määrittely auttaisi asiakkaita ymmärtämään tukipyyntöjen ja sähköpostien vastausaikoja. Lisäksi sisäisen viestinnän kehittäminen, kuten projektinhallintatyökalujen lisäisi työntekijöiden ymmärrystä yrityksen prosesseista ja tavoitteista. Näin DataIT Oy voisi vahvistaa asiakaskokemusta ja entisestään parantaa toimintaansa.