Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Valaistuksen toteuttaminen 2D-peliympäristössä

Hämäläinen, Miikka (2025)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Miikka.pdf (1.311Mt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Miikka
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222617
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee valaistuksen merkitystä 2D-peliympäristön suunnittelussa. Peliympäristöjä suunnitellessa valaistus kantaa useita rooleja niin esteettisinä kohteina kuin osana pelimekaniikkaa. Opinnäytetyössä tutkitaan näitä valaistuksen käyttökohteita ja kuinka valaistus voidaan toteuttaa peliympäristössä. Lisäksi opinnäytetyössä tutustutaan toiminnallisessa osassa käytettävän Godot-pelimoottorin valaistus- ja tekstuuriominaisuuksiin.

Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin pelidemo, jossa 2D-peliympäristön valaistus toteutettiin hyödyntämällä työssä käytetyn Godot-pelimoottorin tarjoamia valaistus- ja tekstuuriominaisuuksia. Demoon koostettiin peliympäristö, jossa näitä ominaisuuksia voidaan demonstroida. Toteutusta suunnitellessa hyödynnettiin aiemmin tietopohjaa tutkiessa opittuja menetelmiä ja periaatteita. Demoa varten tarvittavien tekstuurien luontiprosessin suunnitelma, tuotanto ja koostaminen pelimoottoriin raportoitiin opinnäytetyön toiminnallisessa osassa.

Toiminnallisen osuuden aikana toteutetun demon pohjalta opinnäytetyössä pohditaan toteutuksen lopputulosta ja tuotannossa käytettyjen menetelmien ja ohjelmien mahdollista hyödyllisyyttä peliprojekteissa. Lisäksi opinnäytetyössä pohditaan, kuinka demon suunnittelu, tuotanto ja koostaminen onnistui ja missä asioissa on vielä parantamisen varaa. Lisäksi tarkastellaan henkilökohtaisia saavutuksia projektin aikana.
 
The topic of this thesis deals with the relevance of lighting while designing 2D game-environments. Lighting can carry several roles, from aesthetic elements to parts of the game mechanics. In this thesis these use cases are explored, as well as ways to implement the lighting into the game environment. In addition, the thesis also studies Godot’s, the game engine used during in the project portion of the thesis, lighting and texturing properties.

During the practical part of the thesis, the goal was to create a game demo, in which the lighting of a 2D game environment was implemented using the lighting and texturing properties of the Godot game engine. In the game demo, an environment was created, in which the properties can be demonstrated. While planning the demo, the use cases and roles of lighting learned during the theoretical part of the thesis were taken into consideration. In addition, the process of planning, asset creation and implementation into the game engine were reported in the practical part of the thesis.

In this thesis, the result as well as the usefulness of both the production methods and the tools used in the project are analysed. In addition, the achievements and learning during the planning, production and implementation parts of the project as well as the improvement suggestions are also discussed in the conclusion. Finally, the personal achievements during the thesis are also covered in the conclusion.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste