Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi
Hannula, Jasmine (2025)
Hannula, Jasmine
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vaikuttajamarkkinoinnin ilmentymää ja sen tuloksellisuutta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten rakentaa tuloksellista vaikuttajamarkkinointia.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu vaikuttajamarkkinoinnin ja siihen liittyvien käsitteiden kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä aikaisempiin tutkimuksiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös sosiaalista mediaa vaikuttajamarkkinoinnin alustana, ja tarkasteluun valittiin näistä alustoista Facebook, Instagram, TikTok ja Snapchat.
Tutkimuksen menetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytin tutkimukseen tutkimushaastattelumuotona puolistrukturoitua haastattelumenetelmää eli teema haastattelua. Haastattelin markkinointitoimisto Dagmarin vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijaa. Haastattelun avulla halusin selvittää, mistä tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen koostuu käytännössä.
Tutkimuksen päätuloksena selvisi, että tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin kannalta tärkeitä tekijöitä ovat hyvän ja brändille sopivan vaikuttajan löytäminen sekä tavoitteiden asettaminen ja pitkäjänteinen lähestyminen vaikuttajamarkkinointiin.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu vaikuttajamarkkinoinnin ja siihen liittyvien käsitteiden kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä aikaisempiin tutkimuksiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös sosiaalista mediaa vaikuttajamarkkinoinnin alustana, ja tarkasteluun valittiin näistä alustoista Facebook, Instagram, TikTok ja Snapchat.
Tutkimuksen menetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytin tutkimukseen tutkimushaastattelumuotona puolistrukturoitua haastattelumenetelmää eli teema haastattelua. Haastattelin markkinointitoimisto Dagmarin vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijaa. Haastattelun avulla halusin selvittää, mistä tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen koostuu käytännössä.
Tutkimuksen päätuloksena selvisi, että tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin kannalta tärkeitä tekijöitä ovat hyvän ja brändille sopivan vaikuttajan löytäminen sekä tavoitteiden asettaminen ja pitkäjänteinen lähestyminen vaikuttajamarkkinointiin.