Teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatillinen vastuu - luovuuden tukemisen merkityksestä
Löytänen, Miianinna (2007)
Löytänen, Miianinna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222692
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee luovuuden merkitystä inhimilliseen kasvuun ja pyrkii selvittämään, mitä inhimillistä kasvua edistävä luovuus ja sen tukeminen käytännön ohjaustyossä tarkoittaa ja miten se kirjoittajan omassa ammatillisessa toiminnassa ilmenee. Kirjoittaja on tutkinut omaa käyttoteoriaansa reflektoimalla ammatillisia kokemuksiaan tieteellisestä lähdekirjallisuudesta valitsemiinsa teorioihin. Opinnäytetyö pyrkii perustelemaan henkilökohtaisen käyttöteorian tutkimisen merkityksellisyyttä myös yleisemmällä tasolla.
Tutkimustyö lähestyy aihetta sekä kasvatustieteellisestä että terapeuttisesta, mutta myös ammatilliseen työnohjaukseen liitetystä kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta. Näitä kaikkia näkökulmia yhdistää kirjoittajan käyttöteoriastakin löydettävissä oleva omaehtoisen kasvun tukemisen tavoite, jonka mahdollistamiseen käytetyt ohjaukselliset keinot ja toiminnan takana olevat humanistiset arvot osoittautuivat tutkimuksen myötä varsin yhtäläisiksi.
Kaikissa teorioissa korostetaan omakohtaisten kokemusten huomioimisen tärkeyttä sekä reflektoinnin ja jakamisen myötä tapahtuvan tiedostamisen merkitystä yksilön syvällisempään itseymmärrykseen.
Ohjattavan omaehtoista kasvuprosessia tukemaan pyrkivässä ohjauksessa ohjaajan tehtävänä on luoda toiminnalle turvalliset, ensisijaisesti ohjattavan kasvua palvelevat olosuhteet ja toimia itse ikään kuin väliaikaisena kanssakulkjana tai matkalle lähettäjänä
Tutkimustyö lähestyy aihetta sekä kasvatustieteellisestä että terapeuttisesta, mutta myös ammatilliseen työnohjaukseen liitetystä kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta. Näitä kaikkia näkökulmia yhdistää kirjoittajan käyttöteoriastakin löydettävissä oleva omaehtoisen kasvun tukemisen tavoite, jonka mahdollistamiseen käytetyt ohjaukselliset keinot ja toiminnan takana olevat humanistiset arvot osoittautuivat tutkimuksen myötä varsin yhtäläisiksi.
Kaikissa teorioissa korostetaan omakohtaisten kokemusten huomioimisen tärkeyttä sekä reflektoinnin ja jakamisen myötä tapahtuvan tiedostamisen merkitystä yksilön syvällisempään itseymmärrykseen.
Ohjattavan omaehtoista kasvuprosessia tukemaan pyrkivässä ohjauksessa ohjaajan tehtävänä on luoda toiminnalle turvalliset, ensisijaisesti ohjattavan kasvua palvelevat olosuhteet ja toimia itse ikään kuin väliaikaisena kanssakulkjana tai matkalle lähettäjänä