Brändiuskollisuus Z-sukupolven silmin – Miten rakentaa sitoutumista nuorten kuluttajien keskuudessa?
Tick, Roosa; Mahla, Jenni (2025)
Tick, Roosa
Mahla, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Z-sukupolven eli vuosina 1997-2012 syntyneiden kuluttajien brändiuskollisuuteen ja millä keinoin yritykset voivat sitouttaa tätä kohderyhmää pitkäkestoisesti. Työ ei ole tehty ulkopuoliselle toimeksiantajalle, mutta sen tulokset hyödyttävät erityisesti yrityksiä ja markkinoinnin asiantuntijoita, jotka haluavat kehittää nuorille suunnattua asiakasviestintää ja brändistrategiaa.
Kehittämistehtävänä oli kartoittaa Z-sukupolven arvoja, odotuksia ja käyttäytymismalleja kuluttajina sekä tunnistaa keskeiset elementit, jotka vaikuttavat heidän sitoutumiseensa teittyihin brändeihin. Tarkoituksena oli myös tuottaa käytännön suosituksia brändiuskollisuuden vahvistamiseksi.
Tietoperusta rakentuu kuluttajakäyttäytymisen, brändiuskollisuuden ja asiakaskokemuksen tutkimukselle. Erityisesti painottuvat digitaalisuuden, sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin roolit nuorten kuluttajien päätöksenteossa sekä arvopohjaisen viestinnän merkitys.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Google Forms –alustalla. Kyselyyn vastasi 45 Z-sukupolveen kuuluvaa nuorta. Aineisto analysoitiin määrällisesti, ja sen perusteella tehtiin johtopäätöksiä sukupolven kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tulokset osoittavat, että brändin aitous, arvojen yhteensopivuus ja vastuullinen toiminta ovat keskeisiä tekijöitä Z-sukupolven uskollisuuden rakentumisessa. Lisäksi sosiaalinen me-dia ja vaikuttajamarkkinointi vaikuttavat voimakkaasti heidän ostopäätöksiinsä. Brändit, jotka onnistuvat viestimään läpinäkyvästi ja tarjoamaan nuorille mahdollisuuksia vuorovai-kutukseen, voivat saavuttaa heidän luottamuksensa ja sitoutumisensa.
Johtopäätöksenä esitetään, että Z-sukupolven sitouttaminen edellyttää brändiltä arvopoh-jaista, autenttista ja osallistavaa viestintää. Yritysten on tärkeää kehittää läpinäkyviä toi-mintatapoja, hyödyntää dataa asiakaskokemuksen personointiin sekä ylläpitää jatkuvaa vuorovaikutusta eri digitaalisissa kanavissa.
Kehittämistehtävänä oli kartoittaa Z-sukupolven arvoja, odotuksia ja käyttäytymismalleja kuluttajina sekä tunnistaa keskeiset elementit, jotka vaikuttavat heidän sitoutumiseensa teittyihin brändeihin. Tarkoituksena oli myös tuottaa käytännön suosituksia brändiuskollisuuden vahvistamiseksi.
Tietoperusta rakentuu kuluttajakäyttäytymisen, brändiuskollisuuden ja asiakaskokemuksen tutkimukselle. Erityisesti painottuvat digitaalisuuden, sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin roolit nuorten kuluttajien päätöksenteossa sekä arvopohjaisen viestinnän merkitys.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Google Forms –alustalla. Kyselyyn vastasi 45 Z-sukupolveen kuuluvaa nuorta. Aineisto analysoitiin määrällisesti, ja sen perusteella tehtiin johtopäätöksiä sukupolven kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tulokset osoittavat, että brändin aitous, arvojen yhteensopivuus ja vastuullinen toiminta ovat keskeisiä tekijöitä Z-sukupolven uskollisuuden rakentumisessa. Lisäksi sosiaalinen me-dia ja vaikuttajamarkkinointi vaikuttavat voimakkaasti heidän ostopäätöksiinsä. Brändit, jotka onnistuvat viestimään läpinäkyvästi ja tarjoamaan nuorille mahdollisuuksia vuorovai-kutukseen, voivat saavuttaa heidän luottamuksensa ja sitoutumisensa.
Johtopäätöksenä esitetään, että Z-sukupolven sitouttaminen edellyttää brändiltä arvopoh-jaista, autenttista ja osallistavaa viestintää. Yritysten on tärkeää kehittää läpinäkyviä toi-mintatapoja, hyödyntää dataa asiakaskokemuksen personointiin sekä ylläpitää jatkuvaa vuorovaikutusta eri digitaalisissa kanavissa.