Tuotantohallin layout sekä tuotantolinjaston kehitystyö
Törmälä, Mikko (2007)
Törmälä, Mikko
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222752
Tiivistelmä
Maaselän Kone Oy hankki uudet toimitilat Haapajärveltä, ja näihin tiloihin siirrettiin kaikkien koneiden loppukasaus, sylinterin hitsaus, varaosamyynti sekä koneistamotoiminta. Työn tavoitteina oli tehdä uudesta linjastosta ergonomisempi, vähentää trukkiliikennettä ja muuttaa layoutia toimivammaksi, jotta materiaalivirrat saadaan eteneviksi ja läpimenoajat pienemmiksi.
Työ lähti liikkeelle pullonkaulojen kartoittamisella. Varsinaisia pullonkauloja prosessista löytyi kaksi, jotka olivat poistettavissa uudistuksien myötä. Seuraavaksi työ eteni vanhan linjaston toiminnan tutkimisella sekä mittauksien tekemisellä. Mittauksissa keskeisiä seikkoja olivat läpimenoajat, tavaran kuljetusmatkat sekä trukkiliikenne. Kun mittaukset oli tehty, aloin haastatella työntekijöitä ja keräsin heidän mielipiteensä ja kokemuksensa linjaston toimivuudesta sekä työskentelyhelppoudesta paperille. Näitä tietoja käytin hyväksi uuden linjaston suunnittelussa. Hankkimieni tietojen avulla suunnittelin uuden hallin layoutin mahdollisimman hyvin toimivaksi. Materiaalivirtojen suunta muuttui kokoajan eteneväksi, ja liikenne tavarankuljetuksissa väheni huomattavasti. Linjastot suunnittelin myos ergonomisesti paremmiksi.
Mittauksieni mukaan uuden hallin layout vähensi trukkiliikennetta oleellisesti ja lopetti tavaroiden edestakaisen liikuttelun. Tämän myötä työturvallisuus parani, ja läpimenoajat lyhenivät. Myös työntekijät pitivät uuden linjaston työskentelyergonomiaa parempana.
Työ lähti liikkeelle pullonkaulojen kartoittamisella. Varsinaisia pullonkauloja prosessista löytyi kaksi, jotka olivat poistettavissa uudistuksien myötä. Seuraavaksi työ eteni vanhan linjaston toiminnan tutkimisella sekä mittauksien tekemisellä. Mittauksissa keskeisiä seikkoja olivat läpimenoajat, tavaran kuljetusmatkat sekä trukkiliikenne. Kun mittaukset oli tehty, aloin haastatella työntekijöitä ja keräsin heidän mielipiteensä ja kokemuksensa linjaston toimivuudesta sekä työskentelyhelppoudesta paperille. Näitä tietoja käytin hyväksi uuden linjaston suunnittelussa. Hankkimieni tietojen avulla suunnittelin uuden hallin layoutin mahdollisimman hyvin toimivaksi. Materiaalivirtojen suunta muuttui kokoajan eteneväksi, ja liikenne tavarankuljetuksissa väheni huomattavasti. Linjastot suunnittelin myos ergonomisesti paremmiksi.
Mittauksieni mukaan uuden hallin layout vähensi trukkiliikennetta oleellisesti ja lopetti tavaroiden edestakaisen liikuttelun. Tämän myötä työturvallisuus parani, ja läpimenoajat lyhenivät. Myös työntekijät pitivät uuden linjaston työskentelyergonomiaa parempana.