Päiväkoti Hilman markkinointiviestinnän kehittäminen
Koskinen, Salla (2015)
Koskinen, Salla
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244993
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kehittää päiväkoti Hilman markkinointiviestintää ja laatia yritykselle mainosesite ja sanomalehti-ilmoitus. Tavoitteena on lisätä erityisesti päiväkoti Hilman tunnettuutta. Päiväkoti Hilma on Järvenpäässä sijaitseva, Pilke päiväkodit -konserniin kuuluva päivähoitoyritys. Yrityksen toiminnan muuttuminen ostopalvelupäivähoidosta yksityiseksi päivähoidoksi kesällä 2015 ja sen myötä toteutettava toiminnankehittäminen aikaansaivat tarpeen markkinointiviestinnän kehittämiselle. Tutkimus toteutettiin keväällä 2015.
Tutkimus toteutettiin produktiivisena ja teoriaosuudessa käsitellään organisaatiovies-tintää ja markkinointiviestintää. Koska kehittämissuunnitelma toteutettiin päivähoitoyritykselle, oli käytössä myös palveluun ja nonprofit-organisaation toimintaan liittyviä lähteitä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tarkasteltiin päiväkoti Hilman markkinointiviestinnän nykytilannetta ja kartoitettiin sopivimmat menetelmät markkinointiviestinnän kehittämiseen. Mainosesitteen ja sanomalehti-ilmoituksen lisäksi päiväkodille suunni-teltiin myös muita markkinointiviestinnän kehittämismenetelmiä. Mitään kehittämis-menetelmiä ei kuitenkaan vielä tutkimuksen aikana otettu käyttöön.
Johtopäätöksenä todettiin, että päiväkoti Hilman markkinointiviestintä on keskittynyt lähinnä sisäiseen ja ulkoiseen tiedotustoimintaan. Markkinointiviestinnän kehittämiseksi onkin paljon valmiuksia mainosesitteen ja sanomalehti-ilmoituksen lisäksi. Yrityksellä on hyvät edellytykset tunnettuutensa lisäämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa, kun markkinointiviestinnän suunnitteluun panostetaan. Tutkimuksen liitteinä ovat mainosesite ja sanomalehti-ilmoitus.
Tutkimus toteutettiin produktiivisena ja teoriaosuudessa käsitellään organisaatiovies-tintää ja markkinointiviestintää. Koska kehittämissuunnitelma toteutettiin päivähoitoyritykselle, oli käytössä myös palveluun ja nonprofit-organisaation toimintaan liittyviä lähteitä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tarkasteltiin päiväkoti Hilman markkinointiviestinnän nykytilannetta ja kartoitettiin sopivimmat menetelmät markkinointiviestinnän kehittämiseen. Mainosesitteen ja sanomalehti-ilmoituksen lisäksi päiväkodille suunni-teltiin myös muita markkinointiviestinnän kehittämismenetelmiä. Mitään kehittämis-menetelmiä ei kuitenkaan vielä tutkimuksen aikana otettu käyttöön.
Johtopäätöksenä todettiin, että päiväkoti Hilman markkinointiviestintä on keskittynyt lähinnä sisäiseen ja ulkoiseen tiedotustoimintaan. Markkinointiviestinnän kehittämiseksi onkin paljon valmiuksia mainosesitteen ja sanomalehti-ilmoituksen lisäksi. Yrityksellä on hyvät edellytykset tunnettuutensa lisäämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa, kun markkinointiviestinnän suunnitteluun panostetaan. Tutkimuksen liitteinä ovat mainosesite ja sanomalehti-ilmoitus.