Voimavaralähtöinen kuraattorityö osana kotoutumiskoulutusta
Sallinen, Milla (2025)
Sallinen, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille kotoutumiskoulutuksen opiskelijoiden ja kouluttajien näkemyksiä sekä kokemuksia kuraattorityöstä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kotoutumiskoulutuksen kuraattorityöstä voimavaralähtöisyyden näkökulmasta sekä nostaa esille kuraattorityöhön liittyviä kehittämistarpeita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä kuraattorityön tunnettavuutta sekä tuottaa kuraattorityöstä uutta ja syvällisempää tietoa. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi kotoutumiskoulutusta tarjoava yritys, joka järjestää kotoutumiskoulutusta eri toimipisteillä pääkaupunkiseudulla. Opinnäytetyössä yrityksestä on käytetty nimitystä Yritys X.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui kotoutumisesta, kotoutumiskoulutuksesta, kuraattorityöstä, kotoutumista tukevasta sosiaalityöstä ja voimavaralähtöisyydestä sekä voimavaralähtöisyyteen liittyvistä dialogisen vuorovaikutuksen, asiakaslähtöisyyden ja toimijuuden tukemisen näkökulmista. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka toteutettiin helmi-maaliskuussa 2025. Haastatteluihin osallistui kuusi kotoutumiskoulutuksen opiskelijaa ja kuusi kouluttajaa. Aineisto analysoitiin hyödyntäen sisällönanalyysia, jossa oli piirteitä sekä teoriaohjaavasta että aineistolähtöisestä sisällönanalyysistä.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kotoutumiskoulutuksen kuraattorityö painottuu yksilölliseen työhön ja kuraattorilla on tärkeä rooli osana kotoutumiskoulutuksen kokonaisuutta. Kuraattorin tapaamisilla käsitellään monenlaisia, opiskelijan omaan elämään liittyviä aihealueita. Tarvetta on helposti saavutettavalle neuvonnalle ja ohjaukselle, joiden avulla voidaan tukea opiskelijoiden yksilöllisiä kotoutumisprosesseja. Kuraattorityössä voimavaralähtöisyys toimii työskentelyn perustana ja tapana kohdata opiskelija kokonaisvaltaisesti. Haastatteluiden perusteella keskeistä on opiskelijan tarpeisiin perustuva, opiskelijaa kunnioittava, tulevaisuuteen suuntautuva ja kannustava tuki, jossa otetaan huomioon myös verkostojen tarjoamat mahdollisuudet. Tulokset osoittavat, että kuraattorin näkyvyyttä voidaan parantaa kuraattorityön mahdollisuuksista kertomalla ja kuraattorin tarjoamaa yhteisöllistä työtä lisäämällä kotoutumiskoulutuksessa. Näiden keinojen avulla voidaan varmistaa ennaltaehkäisevä ja oikea-aikainen tuki. Kotoutumiskoulutuksen kuraattorityöhön liittyen kaivataan lisää tutkimusta ja laajempaa kehittämistyötä, jotta vahvistetaan ymmärrystä kuraattorityön merkityksestä kotoutumiskoulutuksen opiskelijoille.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui kotoutumisesta, kotoutumiskoulutuksesta, kuraattorityöstä, kotoutumista tukevasta sosiaalityöstä ja voimavaralähtöisyydestä sekä voimavaralähtöisyyteen liittyvistä dialogisen vuorovaikutuksen, asiakaslähtöisyyden ja toimijuuden tukemisen näkökulmista. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka toteutettiin helmi-maaliskuussa 2025. Haastatteluihin osallistui kuusi kotoutumiskoulutuksen opiskelijaa ja kuusi kouluttajaa. Aineisto analysoitiin hyödyntäen sisällönanalyysia, jossa oli piirteitä sekä teoriaohjaavasta että aineistolähtöisestä sisällönanalyysistä.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kotoutumiskoulutuksen kuraattorityö painottuu yksilölliseen työhön ja kuraattorilla on tärkeä rooli osana kotoutumiskoulutuksen kokonaisuutta. Kuraattorin tapaamisilla käsitellään monenlaisia, opiskelijan omaan elämään liittyviä aihealueita. Tarvetta on helposti saavutettavalle neuvonnalle ja ohjaukselle, joiden avulla voidaan tukea opiskelijoiden yksilöllisiä kotoutumisprosesseja. Kuraattorityössä voimavaralähtöisyys toimii työskentelyn perustana ja tapana kohdata opiskelija kokonaisvaltaisesti. Haastatteluiden perusteella keskeistä on opiskelijan tarpeisiin perustuva, opiskelijaa kunnioittava, tulevaisuuteen suuntautuva ja kannustava tuki, jossa otetaan huomioon myös verkostojen tarjoamat mahdollisuudet. Tulokset osoittavat, että kuraattorin näkyvyyttä voidaan parantaa kuraattorityön mahdollisuuksista kertomalla ja kuraattorin tarjoamaa yhteisöllistä työtä lisäämällä kotoutumiskoulutuksessa. Näiden keinojen avulla voidaan varmistaa ennaltaehkäisevä ja oikea-aikainen tuki. Kotoutumiskoulutuksen kuraattorityöhön liittyen kaivataan lisää tutkimusta ja laajempaa kehittämistyötä, jotta vahvistetaan ymmärrystä kuraattorityön merkityksestä kotoutumiskoulutuksen opiskelijoille.