Lapsitapaajan kohtaaminen vankilassa - koulutusvideon laadinta
Turpeinen, Julia; Vikholm, Sara (2025)
Turpeinen, Julia
Vikholm, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222829
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämishanke, jossa keskitytään koulutusvideon tuottamiseen ja sen käyttöön lapsitapaajien kohtaamisessa vankilassa. Opinnäytetyömme on Rikoksettoman elämän tukisäätiön tilaama ja sen tavoitteena on kehittää video, joka tukee vankilan henkilökunnan valmiuksia kohdata vankien lapsitapaajia turvallisesti ja empaattisesti. Lapsitapaamiset vankilassa voivat olla lapselle kuormittavia, ja henkilökunnan vuorovaikutustaidot vaikuttavat merkittävästi lapsen kokemukseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään vankilassa tapaavien lasten ja aikuisten välistä vuorovaikutusta, vankilaympäristön erityispiirteitä ja niiden vaikutusta lasten kokemuksiin. Videon avulla pyritään tarjoamaan realistisia esimerkkejä tilanteista, joissa lapset voivat kokea ahdistusta tai pelkoa, ja tarjoamaan käytännön työkaluja tilanteiden käsittelemiseen. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu kolmelle keskeiselle lähteelle, joita ovat Lasten oikeuksien sopimus, haastattelut vankilan henkilökunnan ja RETS:in lapsi- ja läheistyön asiantuntijan kanssa, sekä The Coping Project. Nämä lähteet tarjoavat teoreettisen ja käytännöllisen pohjan kehittämishankkeellemme.
Videotuotanto sisältää käsikirjoituksen, visuaalisten pohjamateriaalien teon sekä editoinnin vaiheet. Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheistä tietoa siitä, miten vankilassa työskentelevät ammattilaiset voivat parantaa lapsitapaajien kokemuksia vankilassa, samalla edistäen lapsen hyvinvointia. Lopputuloksena syntyi käytännönläheinen koulutusmateriaali, jota voidaan hyödyntää henkilöstökoulutuksissa. Video auttaa lisäämään ymmärrystä lapsen näkökulmasta ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista vankilassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään vankilassa tapaavien lasten ja aikuisten välistä vuorovaikutusta, vankilaympäristön erityispiirteitä ja niiden vaikutusta lasten kokemuksiin. Videon avulla pyritään tarjoamaan realistisia esimerkkejä tilanteista, joissa lapset voivat kokea ahdistusta tai pelkoa, ja tarjoamaan käytännön työkaluja tilanteiden käsittelemiseen. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu kolmelle keskeiselle lähteelle, joita ovat Lasten oikeuksien sopimus, haastattelut vankilan henkilökunnan ja RETS:in lapsi- ja läheistyön asiantuntijan kanssa, sekä The Coping Project. Nämä lähteet tarjoavat teoreettisen ja käytännöllisen pohjan kehittämishankkeellemme.
Videotuotanto sisältää käsikirjoituksen, visuaalisten pohjamateriaalien teon sekä editoinnin vaiheet. Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheistä tietoa siitä, miten vankilassa työskentelevät ammattilaiset voivat parantaa lapsitapaajien kokemuksia vankilassa, samalla edistäen lapsen hyvinvointia. Lopputuloksena syntyi käytännönläheinen koulutusmateriaali, jota voidaan hyödyntää henkilöstökoulutuksissa. Video auttaa lisäämään ymmärrystä lapsen näkökulmasta ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista vankilassa.