Pelihahmon suunnittelu ja personalisointi osana pelikonseptia
Hanslin, Max (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222764
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kirjallinen osuus käsitteli hahmokonseptin luomisprosessia osana Lost in The Woods -nimistä pelikonseptia. Opinnäytetyö yhdisti visuaalisen suunnittelun, taustatutkimuksen sekä pelimaailman estetiikan. Työssä analysoitiin väriteorian, symboliikan ja kulttuuriviitteiden kautta, miten visuaaliset ratkaisut tukivat pelihahmon tarinaa ja syvensivät pelaajan kokemusta.
Hahmokonsepti oli myös testattu ulkopuolisilla henkilöillä haastattelun muodossa, jonka pohjalta tarkasteltiin, kuinka hyvin suunnitteluelementit välittyivät katsojalle.
Työni tulosten mukaan visuaaliset ratkaisut vaikuttivat selkeästi siihen, miten hahmo koettiin. Erilaiset elementit antoivat erilaisen kuvan hahmosta ja hänen persoonastaan.
Hahmokonsepti oli myös testattu ulkopuolisilla henkilöillä haastattelun muodossa, jonka pohjalta tarkasteltiin, kuinka hyvin suunnitteluelementit välittyivät katsojalle.
Työni tulosten mukaan visuaaliset ratkaisut vaikuttivat selkeästi siihen, miten hahmo koettiin. Erilaiset elementit antoivat erilaisen kuvan hahmosta ja hänen persoonastaan.