Markkinointisuunnitelma lounaskahvila-ravintolalle
Penttinen, Katja (2025)
Penttinen, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222846
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin pienen lounaskahvila-ravintolan markkinointia. Opinnäytetyö on jaettu teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti markkinointia sekä digimarkkinointia. Markkinoinnin osuudessa perehdytään markkinoinnin määritelmään, tehtäviin, tavoitteisiin, kilpailukeinoihin sekä suunnitteluun ja strategiaan. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja haasteita sekä keinoja ja kanavia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ja helposti toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Toiminnallisessa osuudessa markkinointisuunnitelman perustana käytettiin lähtötilanneanalyyseja sekä kilpailijaanalyysia. Opinnäytetyössä analysoitiin toimeksiantajayrityksen nykytilanne lähtötilanneanalyysien avulla sekä kartoitettiin yrityksen ydinkilpailijat. Analyysien pohjalta suunniteltiin markkinoinnin tavoitteet ja kehittämiskohteet, kilpailukeinot, luotiin yrityksen ostajapersoonat sekä tarkasteltiin asiakkaan ostopolkua. Tämän jälkeen valittiin markkinoinnin kanavat ja sisällöt sekä määritettiin markkinoinnille tavoitteet ja toimenpiteet. joiden avulla asetetut tavoitteet saavutetaan. Toiminnallisen osion viimeisenä vaiheena määritettiin markkinoinnin seurannan keinot.
Toimeksiantajayritykselle luotu markkinointisuunnitelma pitää sisällään perinteistä tiedottavaa markkinointia sekä nykyaikaista sisältökeskeistä digitaalista markkinointia. Pienyrityksessä resurssit ovat usein rajalliset ja sen vuoksi markkinointisuunnitelmassa on huomioitu suunnitelman helppo toteutettavuus sekä yrityksen resurssien riittävyys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ja helposti toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Toiminnallisessa osuudessa markkinointisuunnitelman perustana käytettiin lähtötilanneanalyyseja sekä kilpailijaanalyysia. Opinnäytetyössä analysoitiin toimeksiantajayrityksen nykytilanne lähtötilanneanalyysien avulla sekä kartoitettiin yrityksen ydinkilpailijat. Analyysien pohjalta suunniteltiin markkinoinnin tavoitteet ja kehittämiskohteet, kilpailukeinot, luotiin yrityksen ostajapersoonat sekä tarkasteltiin asiakkaan ostopolkua. Tämän jälkeen valittiin markkinoinnin kanavat ja sisällöt sekä määritettiin markkinoinnille tavoitteet ja toimenpiteet. joiden avulla asetetut tavoitteet saavutetaan. Toiminnallisen osion viimeisenä vaiheena määritettiin markkinoinnin seurannan keinot.
Toimeksiantajayritykselle luotu markkinointisuunnitelma pitää sisällään perinteistä tiedottavaa markkinointia sekä nykyaikaista sisältökeskeistä digitaalista markkinointia. Pienyrityksessä resurssit ovat usein rajalliset ja sen vuoksi markkinointisuunnitelmassa on huomioitu suunnitelman helppo toteutettavuus sekä yrityksen resurssien riittävyys.