Ohjelmistotestaus : asiakas osallistuu testaukseen
Kuusela, Anne-Mari (2025)
Kuusela, Anne-Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322897
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin uuden ohjelmiston manuaalitestausta henkilöstöpalveluiden toiminnanohjausjärjestelmässä asiakasorganisaation näkökulmasta. Työssä tutkittiin, asiakkaan osallistumista ohjelmistotestauksen prosessiin. Lisäksi tutkittiin kirjoittajalle toimivaa tapaa testata ohjelmistokokonaisuutta ja selvittää millainen testimenetelmä sopii parhaiten kirjoittajan työskentelytapaan. Asiakasorganisaation edustajana kirjoittaja osallistui ohjelmiston testaukseen projektin aikana ja arvioi järjestelmän toimivuutta käytännön työtilanteissa. Kirjoittaja arvioi omaa työskentelyään ja sen menetelmiä.
Tuloksista käy ilmi, että asiakas voidaan nähdä osana ohjelmistokehitystiimiä, erityisesti ketterissä menetelmissä. Kirjoittajalle luontevin tapa työskennellä on tutkiva testaus tai selkeästi määritellyt testitapaukset testikohteen mukaan. Tutkiva testaus mahdollistaa luovuuden käytön testauksessa, jolla voi löytää yllättäviä virhetilanteita ja joita ei välttämättä huomaa ennalta määritellyillä testipoluilla. Projekti edisti kirjoittajan ammatillista kasvua syventämällä ymmärrystä ohjelmistotestauksesta, asiakaslähtöisestä kehittämisestä ja ohjelmistoprojektin elinkaaresta. Lisäksi kirjoittaja sai kokemusta ohjelmiston laadunvarmistuksesta, yhteistyöstä sidosryhmien kanssa sekä järjestelmällisestä ohjelmistotestaamisesta.
Tuloksista käy ilmi, että asiakas voidaan nähdä osana ohjelmistokehitystiimiä, erityisesti ketterissä menetelmissä. Kirjoittajalle luontevin tapa työskennellä on tutkiva testaus tai selkeästi määritellyt testitapaukset testikohteen mukaan. Tutkiva testaus mahdollistaa luovuuden käytön testauksessa, jolla voi löytää yllättäviä virhetilanteita ja joita ei välttämättä huomaa ennalta määritellyillä testipoluilla. Projekti edisti kirjoittajan ammatillista kasvua syventämällä ymmärrystä ohjelmistotestauksesta, asiakaslähtöisestä kehittämisestä ja ohjelmistoprojektin elinkaaresta. Lisäksi kirjoittaja sai kokemusta ohjelmiston laadunvarmistuksesta, yhteistyöstä sidosryhmien kanssa sekä järjestelmällisestä ohjelmistotestaamisesta.