Markkinointitutkimus Peukaloinen & Jokaiikka -yritykselle
Mäki, Milka (2007)
Mäki, Milka
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322928
Tiivistelmä
Peukaloinen & Jokaiikka on Kokkolassa toimiva yritys, joka myy lastenvaatteita, äitiysvaatteita ja lastentarvikkeita. Liikkeessä on myynnissä monia eri merkkejä, joiden tunnettuutta haluttiin selvittää. Lisäksi haluttiin tietää yleisimpiä lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden ostopaikkoja sekä mielikuvia lastenvaatteiden ja äitiysvaatteiden ominaisuuksista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin markkinointitutkimus, joka suoritettiin kyselylomakkeella kokkolalaisissa äitiysneuvoloissa keväällä 2007.
Kyselytutkimukseen vastanneet henkilöt tunsivat paljon Peukaloinen & Jokaiikassa myytävistä merkeistä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että lastentarvikkeet ostetaan yleisimmin erikoisliikkeestä, kuten Peukaloinen & Jokaiikkakin on, mutta vaateostokset tehdään yleensä vaateliikkeestä tai marketista. Peukaloinen & Jokaiikalla ei ole omia Internet-sivustoja, mutta kyselyyn vastanneista henkilöistä vain pieni osa kertoi tekevänsä ostokset Internet-kaupan kautta.
Markkinointitutkimus antaa selkeän kuvan asiakkaiden mielikuvista Peukaloinen & Jokaiikassa myytävistä merkeistä, vaatteiden ominaisuuksista ja valikoimien kattavuudesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää apuna, kun tehdään yrityksen tulevaisuudensuunnitelmia ja markkinointipäätöksiä.
Kyselytutkimukseen vastanneet henkilöt tunsivat paljon Peukaloinen & Jokaiikassa myytävistä merkeistä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että lastentarvikkeet ostetaan yleisimmin erikoisliikkeestä, kuten Peukaloinen & Jokaiikkakin on, mutta vaateostokset tehdään yleensä vaateliikkeestä tai marketista. Peukaloinen & Jokaiikalla ei ole omia Internet-sivustoja, mutta kyselyyn vastanneista henkilöistä vain pieni osa kertoi tekevänsä ostokset Internet-kaupan kautta.
Markkinointitutkimus antaa selkeän kuvan asiakkaiden mielikuvista Peukaloinen & Jokaiikassa myytävistä merkeistä, vaatteiden ominaisuuksista ja valikoimien kattavuudesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää apuna, kun tehdään yrityksen tulevaisuudensuunnitelmia ja markkinointipäätöksiä.