Liikunnan tarpeellisuus lastensuojeluyksikön arjessa
Moberg, Kaius (2025)
Moberg, Kaius
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222831
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää ohjattua liikuntaa lastensuojeluyksikön lapsille ja nuorille. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, onko ohjatulle liikunnalle tarvetta osana lastensuojeluyksikön arkea. Opinnäytetyö tuottaa hyötyä opinnäytetyön toimeksiantajalle sekä sen tekijälle. Työelämäkumppani, Uudellamaalla sijaitseva lastensuojelun erityisyksikkö hyötyy kehittämistyöstä ohjattujen liikuntakertojen muodossa ja saa tietoa niiden toimivuudesta. Opinnäytetyön tekijä hyötyy kehittämistyöstä oppimisprosessin näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperusta osuudessa käsitellään lasten ja nuorten liikuntaharrastuksia, erilaisia ohjaustyylejä, lastensuojelua, liikuntaa sijaishuollossa, liikunnan hyötyjä sekä liikuntasuosituksia. Tietoperusta on jaettu kahteen osaan. Toisessa osuudessa paneudutaan aiheisiin; liikunta-aktiivisuuden muutokset, liikunnan yhteiskunnallinen merkitys, liikunnasta poisvetävät tekijät nuoruudessa sekä esitellään aiemmat aihetta käsittelevät opinnäytetyöt.
Kehittämismuotoiseen opinnäytetyöhön valittiin kehittämismenetelmät, joiden nähtiin parhaiten palvelevan opinnäytetyön tavoitetta. Kehittämistyön menetelmiksi valittiin havainnointi sekä haastattelut. Kehittämistyöhön osallistuneita lastensuojeluyksikön asiakkaita haastateltiin sekä yksilöhaastatteluna, että ryhmämuotoisesti. Lisäksi haastateltiin kahta yksikön ohjaajaa.
Kehittämistyön toiminnallisen osuuden tuotos oli lastensuojeluyksikön asiakkaille toteutetut neljä keskenään erilaista liikunnanohjauskertaa. Kehittämistyön tuloksena syntyi tietoa ja kokemuksia ohjattujen liikuntaryhmien tarpeellisuudesta sekä mielekkyydestä. Lisäksi kehittämistyö nosti esille ohjattujen liikuntaryhmien haasteita.
Raporttiosuudessa puretaan liikunnanohjausryhmien tapahtumia. Opinnäytetyöhön osallistuneille toteutetut haastattelut ja niiden vastaukset käsitellään raportin jälkeen. Työn loppupuolella arvioidaan kehittämistyön tuloksia. Opinnäytetyössä arvioidaan kehittämistyön vaikuttavuutta sekä toiminnallisen osuuden prosessia kokonaisuudessaan. Tekstin lopuksi opinnäytetyön tekijä pohtii kehittämistyöstä jääneitä kokemuksia sekä opinnäytetyöprosessia kokonaisuutena.
Opinnäytetyön tietoperusta osuudessa käsitellään lasten ja nuorten liikuntaharrastuksia, erilaisia ohjaustyylejä, lastensuojelua, liikuntaa sijaishuollossa, liikunnan hyötyjä sekä liikuntasuosituksia. Tietoperusta on jaettu kahteen osaan. Toisessa osuudessa paneudutaan aiheisiin; liikunta-aktiivisuuden muutokset, liikunnan yhteiskunnallinen merkitys, liikunnasta poisvetävät tekijät nuoruudessa sekä esitellään aiemmat aihetta käsittelevät opinnäytetyöt.
Kehittämismuotoiseen opinnäytetyöhön valittiin kehittämismenetelmät, joiden nähtiin parhaiten palvelevan opinnäytetyön tavoitetta. Kehittämistyön menetelmiksi valittiin havainnointi sekä haastattelut. Kehittämistyöhön osallistuneita lastensuojeluyksikön asiakkaita haastateltiin sekä yksilöhaastatteluna, että ryhmämuotoisesti. Lisäksi haastateltiin kahta yksikön ohjaajaa.
Kehittämistyön toiminnallisen osuuden tuotos oli lastensuojeluyksikön asiakkaille toteutetut neljä keskenään erilaista liikunnanohjauskertaa. Kehittämistyön tuloksena syntyi tietoa ja kokemuksia ohjattujen liikuntaryhmien tarpeellisuudesta sekä mielekkyydestä. Lisäksi kehittämistyö nosti esille ohjattujen liikuntaryhmien haasteita.
Raporttiosuudessa puretaan liikunnanohjausryhmien tapahtumia. Opinnäytetyöhön osallistuneille toteutetut haastattelut ja niiden vastaukset käsitellään raportin jälkeen. Työn loppupuolella arvioidaan kehittämistyön tuloksia. Opinnäytetyössä arvioidaan kehittämistyön vaikuttavuutta sekä toiminnallisen osuuden prosessia kokonaisuudessaan. Tekstin lopuksi opinnäytetyön tekijä pohtii kehittämistyöstä jääneitä kokemuksia sekä opinnäytetyöprosessia kokonaisuutena.