Liikeidea omatoimikahvilalle – Itsepalvelukonseptin kehittäminen ja asiakasnäkökulma
Le, Thi Mai Anh (2025)
Le, Thi Mai Anh
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322903
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella liikeidea automaattisesti toimivasta kakkukahvilasta Suomeen. Työssä selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta liikeideaa kohtaan. Potentiaalinen asiakas on henkilö tai yritys, joka on kiinnostunut liikeidean tuotteista tai palveluista, mutta ei ole vielä tehnyt ostopäätöstä. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan se perustuu opinnäytetyön tekijän henkilökohtaiseen suunnitelmaan perustaa kyseinen kahvila tulevaisuudessa.
Työn toimintaympäristössä tarkastellaan kahvila- ja leipomoalan kehitystä digitalisaation aikakaudella. Teoreettinen viitekehys rakentuu digitalisaatiota tukevasta liikeideasta, asiakkaiden omatoimisuudesta, kysynnän ja tarpeiden tunnistamisesta sekä asiakaskäyttäytymisen ja asiakasymmärryksen merkityksestä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kartoitettiin asiakkaiden asenteita ja kiinnostusta uudenlaista kahvilakonseptia kohtaan. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin internetissä toteutettua strukturoitua kyselylomaketta, suomeksi ja englanniksi. Kyselyllä selvitettiin erityisesti kuluttajien kahvila- ja kulutustottumuksia, sekä näkemyksiä omatoimisen kahvilan toimivuudesta käytännössä. Kyselyyn saatiin yhteensä 64 vastausta, joista 61 suomeksi ja 3 englanniksi.
Kyselyn tuloksien perusteella vastaajat suhtautuivat myönteisesti uuteen kahvilakonseptiin. Vastauksista saatiin arvokasta tietoa asiakkaiden motivaatiotekijöistä kahvilassa käymiseen, heidän odotuksistaan omatoimista kahvilaa kohtaan sekä huolenaiheista, joita henkilökunnan puuttuminen saattaa aiheuttaa. Tulosten perusteella liikeideaa olisi mahdollista kehittää edelleen, esimerkiksi sopivan yritysmuodon valinnan ja konseptia tukevan mobiilisovelluksen suunnittelun kautta.
Työn kehitysvaiheessa liikeidean toteutettavuutta arvioitiin myös kokeneen kahvila-alan yrittäjän näkökulmasta. Palautteen avulla tunnistettiin kehitettäviä kohteita, kuten siisteyden ylläpidon ratkaisuja ja markkinoinnin kohdentamista sosiaalisen median alustoilla. Palaute vahvisti liikeidean käytännön toteutettavuutta ja toi realistisia näkökulmia konseptin jatkokehittämiseen.
Työn toimintaympäristössä tarkastellaan kahvila- ja leipomoalan kehitystä digitalisaation aikakaudella. Teoreettinen viitekehys rakentuu digitalisaatiota tukevasta liikeideasta, asiakkaiden omatoimisuudesta, kysynnän ja tarpeiden tunnistamisesta sekä asiakaskäyttäytymisen ja asiakasymmärryksen merkityksestä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kartoitettiin asiakkaiden asenteita ja kiinnostusta uudenlaista kahvilakonseptia kohtaan. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin internetissä toteutettua strukturoitua kyselylomaketta, suomeksi ja englanniksi. Kyselyllä selvitettiin erityisesti kuluttajien kahvila- ja kulutustottumuksia, sekä näkemyksiä omatoimisen kahvilan toimivuudesta käytännössä. Kyselyyn saatiin yhteensä 64 vastausta, joista 61 suomeksi ja 3 englanniksi.
Kyselyn tuloksien perusteella vastaajat suhtautuivat myönteisesti uuteen kahvilakonseptiin. Vastauksista saatiin arvokasta tietoa asiakkaiden motivaatiotekijöistä kahvilassa käymiseen, heidän odotuksistaan omatoimista kahvilaa kohtaan sekä huolenaiheista, joita henkilökunnan puuttuminen saattaa aiheuttaa. Tulosten perusteella liikeideaa olisi mahdollista kehittää edelleen, esimerkiksi sopivan yritysmuodon valinnan ja konseptia tukevan mobiilisovelluksen suunnittelun kautta.
Työn kehitysvaiheessa liikeidean toteutettavuutta arvioitiin myös kokeneen kahvila-alan yrittäjän näkökulmasta. Palautteen avulla tunnistettiin kehitettäviä kohteita, kuten siisteyden ylläpidon ratkaisuja ja markkinoinnin kohdentamista sosiaalisen median alustoilla. Palaute vahvisti liikeidean käytännön toteutettavuutta ja toi realistisia näkökulmia konseptin jatkokehittämiseen.