Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Second-hand vaatteiden verkkomyynnin vaihtoehtojen kartoittaminen - Case: Aarrelabel

Nikola, Tanja (2025)

 
Avaa tiedosto
Nikola_Tanja.pdf (2.340Mt)
Lataukset: 


Nikola, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322974
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia verkkomyynnin mahdollisuuksia suomalaisen vastuullisen vaatebrändin, Aarrelabelin, käytetyille (second-hand) vaatteille ja luoda perusta uudelle kiertotaloutta edistävälle liiketoimintamallille. Tutkimus pohjautui Baltic2Hand-projektin aikana syksyllä 2024 saatuihin tuloksiin, joissa selvitettiin vaatteiden palautusprosessia ja hyvityksen maksua myyjälle. Baltic2Hand on osa EU:n rahoittamaa Interregin Central Baltic 2021–2027-hanketta, jonka tavoitteena on edistää kiertotaloutta vaateteollisuudessa.

Kehittämistyö perustui laadulliseen tutkimukseen. Tietoperustassa määriteltiin liiketoimintamallin ja kiertotalouden käsitteet sekä tarkasteltiin kiertotalouden roolia tekstiiliteollisuudessa ja erityisesti second-hand- myynnissä. Suomen markkinoita kartoittamalla tunnistettiin toimivia malleja, joista benchmarkkauksen (vertailuanalyysin) avulla valittiin Aarrelabelille parhaiten soveltuvat vaihtoehdot oman brändin second-hand- vaatteiden verkkomyyntiin. Uusi liiketoimintamalli suunniteltiin kevyen ja ketterän Instagram- myynnin pohjalta. Liiketoimintamallissa huomioitiin erityisesti tärkeimmät käytännön toiminnot, ja prosessit kuvattiin yrityksen ja asiakkaiden, sekä myyjän että ostajan, näkökulmasta.

Tutkimuksessa hyödynnettiin ajankohtaisia lähteitä, asiantuntijahaastatteluja ja keskusteluja Aarrelabelin kanssa. Esille nousi useita liiketoimintamallin kannalta keskeisiä tekijöitä, kuten datan keräämisen liiketaloudellinen merkitys, tarvittavan työpanoksen arviointi, kannattavuuden varmistaminen sekä brändiä tukevan lisäarvon määrittely. Näitä havaintoja voidaan hyödyntää konkreettisesti Aarrelabelin liiketoimintamallin suunnittelussa ja kokeiluvaiheessa.
 
The aim of this thesis was to explore the potential of online sales for second-hand clothing by the Finnish sustainable fashion brand Aarrelabel, and to lay the foundation for a new business model that promotes circular economy principles. The study builds on findings from the Baltic2Hand project conducted in autumn 2024, which examined the garment return process for resale and the compensation paid to sellers. Baltic2Hand is part of the EU-funded Interreg Central Baltic 2021–2027 programme, which aims to advance circularity in the textile and fashion industry.

This development work was based on qualitative research. The theoretical framework defined the concepts of business model and circular economy and explored the role of circularity in the textile industry, with a particular focus on second-hand sales. By mapping the Finnish second-hand market, successful models were identified and the most suitable options for Aarrelabel’s own brand second-hand online sales were selected through benchmarking (comparative analysis). The new business model was designed around a light and agile Instagram-based sales approach. It placed particular emphasis on core practical functions, and the related processes were described from both the company’s and the customers’ perspectives – including both sellers and buyers.

The research drew on current sources, expert interviews, and discussions with Aarrelabel. Several key factors were highlighted for the business model, including the economic value of data collection, estimation of required work input, ensuring profitability, and identifying brand-enhancing added value. These insights can be concretely applied in the planning and pilot phase of Aarrelabel’s new business model.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste