Käyttäjälähtöinen palvelukehitys vanhemmuuden tueksi: Nesti-sovelluksen konseptointi
Koski, Katariina (2025)
Koski, Katariina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623076
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö tehtiin itsenäisesti toteutettavana projektina, jonka tarkoituksena oli selvittää vanhempien tarpeita arjen jaksamisen, vertaistuen ja tiedon saamisen suhteen. Tiedon avulla haluttiin selvittää miten digitaalinen palvelu voisi vastata näihin tarpeisiin. Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella palvelukonsepti ja siihen liittyvä liiketoimintamalli, joka tukee vanhemmuutta kokonaisvaltaisesti sekä rakentaa pohjan toimivan digitaalisen palvelun toteutukselle.
Kehittämistehtävänä oli kartoittaa vanhempien kokemuksia ja palvelutarpeita sekä niiden pohjalta muodostaa toimiva ja käyttäjälähtöinen digitaalinen palveluratkaisu. Työssä kehitettiin palvelukonsepti, joka kokoaa yhteen asiantuntijatiedon, vertaistuen, ystävien etsimisen ja paikalliset tapahtumat.
Tietoperustassa tarkasteltiin liiketoiminnan kehittämistä ja suunnittelua, palvelumuotoilua, alustatalouden logiikkaa ja palveluiden yhteiskehittämistä. Työssä hyödynnettiin Lean startup -ajattelua iteratiivisen kehittämisen ja riskienhallinnan tukena.
Kehittämistyössä noudatettiin 4i+-mallin prosessia. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen laadullisen menetelmän avulla: asiayhteyshaastatteluilla, osallistuvalla havainnoinnilla ja verkkoetnografialla. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tiedonkeruu tuotti monipuolista ymmärrystä vanhempien emotionaalisista ja tiedollisista tarpeista. Tutkimus osoitti, että nykyiset tukikanavat koetaan hajanaisiksi ja vaikeasti saavutettaviksi ja että vanhemmat kaipaavat matalan kynnyksen tukea sekä konkreettisia keinoja yhteyden rakentamiseen toisiin vanhempiin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Nesti-palvelukonsepti, joka sisältää neljä keskeistä toiminnallisuutta: asiantuntijatiedon tuottaminen, vertaistukiryhmät, kohdennettu ystäväetsintä ja tiedon tarjoaminen paikallisista tapahtumista. Lisäksi työssä määriteltiin palvelulle liiketoimintamalli, jossa yhdistyvät freemium-, add-on-, subscription-, revenue sharing- ja solution provider -mallit. Nämä valinnat tukevat palvelun saavutettavuutta, joustavuutta ja taloudellista kestävyyttä.
Tulosten perusteella Nesti-palvelulla on potentiaalia vastata vanhempien arjen haasteisiin ja täydentää julkisia tukipalveluita. Jatkokehityksessä keskitytään palvelun tekniseen toteutukseen, käyttäjätestaukseen ja markkinointistrategioiden pilotointiin. Palvelun kehittämisessä painotetaan edelleen käyttäjälähtöisyyttä, yhteiskehittämistä ja monikanavaista asiakaskokemusta. Nesti-palvelulla on edellytykset kasvaa yhteiskunnallisesti vaikuttavaksi, helposti lähestyttäväksi tueksi vanhemmille.
Kehittämistehtävänä oli kartoittaa vanhempien kokemuksia ja palvelutarpeita sekä niiden pohjalta muodostaa toimiva ja käyttäjälähtöinen digitaalinen palveluratkaisu. Työssä kehitettiin palvelukonsepti, joka kokoaa yhteen asiantuntijatiedon, vertaistuen, ystävien etsimisen ja paikalliset tapahtumat.
Tietoperustassa tarkasteltiin liiketoiminnan kehittämistä ja suunnittelua, palvelumuotoilua, alustatalouden logiikkaa ja palveluiden yhteiskehittämistä. Työssä hyödynnettiin Lean startup -ajattelua iteratiivisen kehittämisen ja riskienhallinnan tukena.
Kehittämistyössä noudatettiin 4i+-mallin prosessia. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen laadullisen menetelmän avulla: asiayhteyshaastatteluilla, osallistuvalla havainnoinnilla ja verkkoetnografialla. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tiedonkeruu tuotti monipuolista ymmärrystä vanhempien emotionaalisista ja tiedollisista tarpeista. Tutkimus osoitti, että nykyiset tukikanavat koetaan hajanaisiksi ja vaikeasti saavutettaviksi ja että vanhemmat kaipaavat matalan kynnyksen tukea sekä konkreettisia keinoja yhteyden rakentamiseen toisiin vanhempiin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Nesti-palvelukonsepti, joka sisältää neljä keskeistä toiminnallisuutta: asiantuntijatiedon tuottaminen, vertaistukiryhmät, kohdennettu ystäväetsintä ja tiedon tarjoaminen paikallisista tapahtumista. Lisäksi työssä määriteltiin palvelulle liiketoimintamalli, jossa yhdistyvät freemium-, add-on-, subscription-, revenue sharing- ja solution provider -mallit. Nämä valinnat tukevat palvelun saavutettavuutta, joustavuutta ja taloudellista kestävyyttä.
Tulosten perusteella Nesti-palvelulla on potentiaalia vastata vanhempien arjen haasteisiin ja täydentää julkisia tukipalveluita. Jatkokehityksessä keskitytään palvelun tekniseen toteutukseen, käyttäjätestaukseen ja markkinointistrategioiden pilotointiin. Palvelun kehittämisessä painotetaan edelleen käyttäjälähtöisyyttä, yhteiskehittämistä ja monikanavaista asiakaskokemusta. Nesti-palvelulla on edellytykset kasvaa yhteiskunnallisesti vaikuttavaksi, helposti lähestyttäväksi tueksi vanhemmille.