Startup-yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnitelma
Annan, Christine (2025)
Annan, Christine
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayritys X:lle yhden vuoden digitaalinen markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajana toimi pieni suomalainen urheiluvaatealan yritys, joka valmistaa ja myy korkealaatuisia miesten urheiluvaatteita verkossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja myyntiä digitaalista markkinointia hyödyntämällä. Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi digimarkkinointiin liittyviä keskeisiä käsitteitä, joita ovat digitaalinen markkinointi, asiakasymmärrys, markkina- ja kilpailija- analyysi, markkinoinnin strategia ja toteutus, vaikuttajamarkkinointi, opinnäytetyössä käytettävät digimarkkinoinnin kanavat sekä lopuksi seuranta ja mittaaminen.
Opinnäytetyön kehittämismenetelminä käytettiin SOSTAC-strategiamallia, benchmarkingia, SWOT- ja PESTLE-analyysejä, ostajapersoonia ja ostopolkua. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin Yritys X:n nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Markkinointisuunnitelma tehtiin SOSTAC-strategiamallin vaiheiden mukaan, jotka ovat tilanneanalyysi, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toimenpideohjelma ja seuranta. Markkinointisuunnitelman tilanneanalyysissä hyödynnettiin PESTLE-analyysiä, benchmarkingia ja SWOT-analyysiä kartoittamaan Yritys X:n nykytilannetta, toimintaympäristöä sekä kilpailutilannetta. Kyselytulosten perusteella luotiin kaksi ostajapersoonaa ja ostopolkua yrityksen kohderyhmästä, joita hyödynnettiin digimarkkinointisuunnitelman teossa. Digimarkkinointisuunnitelman tavoitteet muodostettiin 5S-mallin mukaan ja tukevat opinnäytetyön tarkoitusta kasvattaa Yritys X:n myyntiä ja tunnettuutta.
Kehittämismenetelmien ja kyselytulosten pohjalta tehtiin opinnäytetyön tuotoksena vuoden digimarkkinointisuunnitelma ja vuosikello, joiden avulla Yritys X kasvattaa tunnettuuttaan ja myyntiään. Digimarkkinointisuunnitelma sisältää kilpailija-analyysin ja kyselytulosten pohjalta tehtyjä sisältösuosituksia, mutta sisältöstrategia on rajattu opinnäytetyöstä pois. Digimarkkinointikanaviksi valikoitui Instagram, TikTok, Facebook, Google Ads ja uutiskirje. Suunnitelmassa hyödynnetään aktiivisesti arvontoja ja vaikuttajamarkkinointia.
Tulevaisuudessa Yritys X:n kannattaa palkata markkinointiasiantuntija, joka vastaa markkinointitoimenpiteiden ja -suunnitelmien toteutuksesta. Markkinointi edellyttää jatkuvaa seurantaa, kehittämistä sekä kykyä mukauttaa toimintaa uusien trendien ja toimintatapojen mukaan. Kun toiminta on vakiintunut, on suositeltavaa lisätä sisältöjen julkaisumäärää vastaamaan alan menestyneimpien kilpailijoiden tasoa. Yritys X:n kannattaa myös panostaa hakukoneoptimointiin, sillä se tukee kohderyhmän tavoittamista hakukoneiden kautta ja edistää tunnettuuden sekä myynnin kasvua. On myös suositeltavaa, että toimeksiantaja harkitsee markkinointisuunnitelman käyttöönottoa jo vuonna 2025, jotta suunnitelma pysyy ajankohtaisena.
Opinnäytetyön kehittämismenetelminä käytettiin SOSTAC-strategiamallia, benchmarkingia, SWOT- ja PESTLE-analyysejä, ostajapersoonia ja ostopolkua. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin Yritys X:n nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Markkinointisuunnitelma tehtiin SOSTAC-strategiamallin vaiheiden mukaan, jotka ovat tilanneanalyysi, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toimenpideohjelma ja seuranta. Markkinointisuunnitelman tilanneanalyysissä hyödynnettiin PESTLE-analyysiä, benchmarkingia ja SWOT-analyysiä kartoittamaan Yritys X:n nykytilannetta, toimintaympäristöä sekä kilpailutilannetta. Kyselytulosten perusteella luotiin kaksi ostajapersoonaa ja ostopolkua yrityksen kohderyhmästä, joita hyödynnettiin digimarkkinointisuunnitelman teossa. Digimarkkinointisuunnitelman tavoitteet muodostettiin 5S-mallin mukaan ja tukevat opinnäytetyön tarkoitusta kasvattaa Yritys X:n myyntiä ja tunnettuutta.
Kehittämismenetelmien ja kyselytulosten pohjalta tehtiin opinnäytetyön tuotoksena vuoden digimarkkinointisuunnitelma ja vuosikello, joiden avulla Yritys X kasvattaa tunnettuuttaan ja myyntiään. Digimarkkinointisuunnitelma sisältää kilpailija-analyysin ja kyselytulosten pohjalta tehtyjä sisältösuosituksia, mutta sisältöstrategia on rajattu opinnäytetyöstä pois. Digimarkkinointikanaviksi valikoitui Instagram, TikTok, Facebook, Google Ads ja uutiskirje. Suunnitelmassa hyödynnetään aktiivisesti arvontoja ja vaikuttajamarkkinointia.
Tulevaisuudessa Yritys X:n kannattaa palkata markkinointiasiantuntija, joka vastaa markkinointitoimenpiteiden ja -suunnitelmien toteutuksesta. Markkinointi edellyttää jatkuvaa seurantaa, kehittämistä sekä kykyä mukauttaa toimintaa uusien trendien ja toimintatapojen mukaan. Kun toiminta on vakiintunut, on suositeltavaa lisätä sisältöjen julkaisumäärää vastaamaan alan menestyneimpien kilpailijoiden tasoa. Yritys X:n kannattaa myös panostaa hakukoneoptimointiin, sillä se tukee kohderyhmän tavoittamista hakukoneiden kautta ja edistää tunnettuuden sekä myynnin kasvua. On myös suositeltavaa, että toimeksiantaja harkitsee markkinointisuunnitelman käyttöönottoa jo vuonna 2025, jotta suunnitelma pysyy ajankohtaisena.