Tidig upptäckt av psykisk ohälsa hos högstadieelever : från ett hälsovårdarperspektiv
Tenhoranta, Emma; Ylänkö, Eva; Öster, Lotta (2025)
Tenhoranta, Emma
Ylänkö, Eva
Öster, Lotta
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623121
Tiivistelmä
Genom att tidigt upptäcka psykisk ohälsa bland högstadieelever kan skolhälsovårdaren förebygga ungdomarnas svårigheter. Syftet med detta lärdomsprov är att belysa effektiva strategier som hjälper skolhälsovårdaren för att tidigt upptäcka psykisk ohälsa bland högstadieelever, för en mer hållbar kompetensutveckling. Lärdomsprovet behandlar två frågeställningar ” Vilka metoder och verktyg används idag inom skolhälsovården för att upptäcka psykisk ohälsa hos högstadieelever?” och ”Krävs det kompetensutveckling inom skolhälsovården för att tidigt upptäcka psykisk ohälsa bland högstadieelever?”. Vi har valt att göra en scoping review där vi analyserade 13 artiklar. Till inklusions och exklusionskriterierna hörde det bland annat att artiklarna handlade om skolhälsovårdarens verktyg och metoder och verktyg att upptäcka psykisk ohälsa och/eller kompetensutvecklingen och resurser inom skolhälsovården. Artiklar äldre än 10 år exkluderades. Dessa 13 artiklar analyserades vidare enligt Arksey och O'Malleys ramverk och kategoriserades i fem olika huvudteman. Den teoretiska referensramen i arbetet är Aaron Antonovskys teori om salutogenes. Där förknippar vi begreppen från KASAM med att förstå och främja psykisk hälsa. Resultatet av studien visar att den psykiska ohälsa har ökat bland högstadieelever och att skolhälsovårdaren har de verktyg som de behöver, men andra faktorer påverkar funktionaliteten att skolhälsovårdaren ska upptäcka psykisk ohälsa i tid. Bland annat vidare kompetensutveckling och resursbrister påverkar den tidiga upptäckten. Även osäkerhet och utmaningar i att använda verktyg är befintliga.