Lajitteluvirheet Sortti-asemilla ja niiden vähentämismahdollisuudet
Rintamaa, Iida (2025)
Rintamaa, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623125
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY, joka tuottaa pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella vesi- ja jätehuollon palveluita sekä ympäristö- ja seututietoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää mahdollisia syitä väärin lajittelulle Sortti-asemilla sekä tuottaa kehitysideoita HSY:n käyttöön lajitteluvirheiden vähentämiseksi.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää eri jätehuoltoyhtiötä, lähetettiin kyselylomake Sortti-asemien henkilökunnalle ja suoritettiin maastokäyntejä Sortti-asemille asiakashaastatteluja varten. Aineistona on hyödynnetty HSY:n aiempina vuosina tehtyjä selvityksiä ja tutkimuksia. Tutkimustulosten ja kehitysideoiden näkökulmina olivat Sortti-asemien asiakkaat ja henkilökunta.
Jätehuoltoyhtiöiden haastattelujen avulla saatiin tietoa siitä, minkä jätteiden kanssa asiakkaiden on havaittu olevan eniten ongelmia lajittelujen suhteen. Saatiin myös tietoa jätehuoltoyhtiöiden toimintatavoista lajitteluvirheiden estämiseksi. Väärin lajittelu -kysely Sortti-asemien asiakkaille antoi ymmärrystä asiakkaiden lajittelutottumuksista sekä mielikuvista lajittelemisen suhteen. Kyselyn avulla saatiin tietoa eSortin käytöstä sekä tunnettavuudesta. Lisäksi asiakaskyselyn avulla saatiin selvitettyä, mitkä asiat voisivat motivoida asiakkaita lajittelemaan oikein Sortti-asemilla.
Opinnäytetyön tulosten avulla esitettiin viisi eri kehitysideaa lajitteluvirheiden vähentämiselle. Kehitysideat ovat jätekuormien tarkastamisen tehostaminen, nykyisen asiakas-palvelumallin muokkaaminen sopivaksi Sortti-asemille, eSortti.fi-verkkopalvelun käytön lisääminen, työvuorojen tarkempi aikatauluttaminen sekä itsepalvelumaksulaitteiden hyödyntäminen lajittelutietoisuuden edistämiseksi. Kehitysideoissa on otettu huomioon HSY:n strategia Yhdessä kestävään huomiseen. Strategian painopisteinä toimivat ympäristövastuu, työn murros, kestävä talous ja asukaskokemus.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää eri jätehuoltoyhtiötä, lähetettiin kyselylomake Sortti-asemien henkilökunnalle ja suoritettiin maastokäyntejä Sortti-asemille asiakashaastatteluja varten. Aineistona on hyödynnetty HSY:n aiempina vuosina tehtyjä selvityksiä ja tutkimuksia. Tutkimustulosten ja kehitysideoiden näkökulmina olivat Sortti-asemien asiakkaat ja henkilökunta.
Jätehuoltoyhtiöiden haastattelujen avulla saatiin tietoa siitä, minkä jätteiden kanssa asiakkaiden on havaittu olevan eniten ongelmia lajittelujen suhteen. Saatiin myös tietoa jätehuoltoyhtiöiden toimintatavoista lajitteluvirheiden estämiseksi. Väärin lajittelu -kysely Sortti-asemien asiakkaille antoi ymmärrystä asiakkaiden lajittelutottumuksista sekä mielikuvista lajittelemisen suhteen. Kyselyn avulla saatiin tietoa eSortin käytöstä sekä tunnettavuudesta. Lisäksi asiakaskyselyn avulla saatiin selvitettyä, mitkä asiat voisivat motivoida asiakkaita lajittelemaan oikein Sortti-asemilla.
Opinnäytetyön tulosten avulla esitettiin viisi eri kehitysideaa lajitteluvirheiden vähentämiselle. Kehitysideat ovat jätekuormien tarkastamisen tehostaminen, nykyisen asiakas-palvelumallin muokkaaminen sopivaksi Sortti-asemille, eSortti.fi-verkkopalvelun käytön lisääminen, työvuorojen tarkempi aikatauluttaminen sekä itsepalvelumaksulaitteiden hyödyntäminen lajittelutietoisuuden edistämiseksi. Kehitysideoissa on otettu huomioon HSY:n strategia Yhdessä kestävään huomiseen. Strategian painopisteinä toimivat ympäristövastuu, työn murros, kestävä talous ja asukaskokemus.