Ammatillinen kehittyminen markkinointitehtävissä
Veijalainen, Miro (2025)
Veijalainen, Miro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli seurata ja kehittää ammattitaitoani markkinointitehtävissä työharjoitteluni aikana alustapalvelu Valmistan parissa, joka toimii markkinapaikkana asiakkaiden ja palveluntarjoajien kohtaamiselle. Lisäksi tavoitteenani oli kehittää Valmistan toimintaa markkinoinnin saralla. Kehittämismenetelmänä käytin autoetnografiaa, jossa tieto rakentuu teoreettisen viitekehyksen ja henkilökohtaisen kokemuksen vuorovaikutuksessa.
Toteutin opinnäytetyön päiväkirjamuotoisena, ja se sisältää päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä kahdeksan viikon ajalta. Jokaisen viikon päätteeksi analysoin ja reflektoin erilaisia aiheita ammattikirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin nojaten. Viikkoanalyysien aiheet valikoin päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Aiheita ovat muun muassa asiakashankinta, hakukonemarkkinointi, perehdyttäminen, työilmapiiri, työmotivaatio, itseohjautuvuus sekä vaikuttajamarkkinointi.
Opinnäytetyö kehitti ammattitaitoani kattavasti usealta eri osa-alueelta. Opinnäytetyö auttoi minua kehittämään Valmistan markkinointiratkaisuja, kuten verkkosivuja sekä sähköposti- ja vaikuttajamarkkinointia. Oma näkemykseni on, että edistääkseen liiketoimintaansa ja tukeakseen markkinoinnillisia tavoitteita Valmistan kannattaisi kehittää jatkossa ensisijaisesti verkkosivujaan. Opinnäytetyön myötä kehitin erityisesti työelämätaitojani ja kasvatin ymmärrystäni työpsykologiasta. Kasvatin ymmärrystäni terveen palautekulttuurin sekä laadukkaan perehdytysprosessin tärkeydestä. Opinnäytteen mahdollistama reflektio auttoi minua selkeyttämään tulevaisuuden urapolkuani, ja jatkossa haluan kerryttää lisää osaamista markkinoinnin analytiikan saralla.
Toteutin opinnäytetyön päiväkirjamuotoisena, ja se sisältää päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä kahdeksan viikon ajalta. Jokaisen viikon päätteeksi analysoin ja reflektoin erilaisia aiheita ammattikirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin nojaten. Viikkoanalyysien aiheet valikoin päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Aiheita ovat muun muassa asiakashankinta, hakukonemarkkinointi, perehdyttäminen, työilmapiiri, työmotivaatio, itseohjautuvuus sekä vaikuttajamarkkinointi.
Opinnäytetyö kehitti ammattitaitoani kattavasti usealta eri osa-alueelta. Opinnäytetyö auttoi minua kehittämään Valmistan markkinointiratkaisuja, kuten verkkosivuja sekä sähköposti- ja vaikuttajamarkkinointia. Oma näkemykseni on, että edistääkseen liiketoimintaansa ja tukeakseen markkinoinnillisia tavoitteita Valmistan kannattaisi kehittää jatkossa ensisijaisesti verkkosivujaan. Opinnäytetyön myötä kehitin erityisesti työelämätaitojani ja kasvatin ymmärrystäni työpsykologiasta. Kasvatin ymmärrystäni terveen palautekulttuurin sekä laadukkaan perehdytysprosessin tärkeydestä. Opinnäytteen mahdollistama reflektio auttoi minua selkeyttämään tulevaisuuden urapolkuani, ja jatkossa haluan kerryttää lisää osaamista markkinoinnin analytiikan saralla.